Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

Proiectul Legii cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil
  
Incepand cu data de 9 iunie 2017, proiectul Legii cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de ultima camera sesizata, a fost transmis la Presedintele Romaniei pentru promulgare. 
 
In situatia in care aceasta initiativa legislativa va fi promulgata si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, va reprezenta incepand cu 1 iulie 2017, data propusa pentru intrarea in vigoare, cadrul normativ cu caracter general care va reglementa regulile dupa care se va realiza salarizarea intregului personal platit din fonduri publice.
 
Principalele elemente de noutate aduse de noua lege sunt, in principal, urmatoarele: 
 
1. in administratia publica locala, pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie” din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale si din serviciile publice din subordinea acestora, salariile de baza urmeaza sa se stabileasca prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a consiliului general al municipiului Bucuresti, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, stabilirea salariilor lunare intrand in competenta ordonatorului de credite, cu respectarea plafonului de 30% prevazut la art. 25 din lege. 
 
ATENTIE! Niciun salariu nu poate fi stabilit cu depasirea limitei maxime a indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare a vicepresedintelui consiliului judetean, sau, dupa caz, a vicepresedintelui consiliului general al municipiului Bucuresti, exclusiv majorarile prevazute la art. 16 alin. (2) din lege, corespunzator nivelului de organizare. 
 
2. Stabilirea incepand cu 1 iulie 2017 a indemnizatiilor lunare ale personalului care ocupa functii de demnitate publica se stabilesc prin inmultirea coeficientilor din anexa nr. IX cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
 
3. Acordarea unor cresteri salariale, dupa cum urmeaza: 
a) incepand cu 1 ianuarie 2018 cuantumul brut al salariilor de baza si al sporurilor se majoreaza cu 25% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fara a depasi limita prevazuta la art. 25, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii; 
b) incepand cu 1 martie 2018 salariile de baza ale personalului care ocupa functiile de medici si asistenti medicali din unitatile sanitare publice prevazute in Anexa II, Capitolul I, se majoreaza la nivelul celor prevazute pentru anul 2022;
c) incepand cu 1 martie 2018,  pentru personalul prevazut in anexa nr. II, cuantumul sporurilor, majorarilor, indemnizatiilor, compensatiilor, premiilor si celorlalte elemente ale sistemului de salarizare se determina, in conditiile reglementate de prezenta lege, utilizand salariul de baza stabilit potrivit prezentului articol, fara a depasi limita prevazuta la art. 25; 
d)  incepand cu 1 martie 2018, cuantumul brut al salariilor de baza, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, de care beneficiaza personalul care ocupa functii didactice din unitatile de invatamant preuniversitar si universitar de stat se majoreaza cu 20% fata de nivelul acordat pentru luna februarie 2018.
 
ATENTIE! in perioada 2019-2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie /indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul prevazuta de lege pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2018. Data de aplicare a cresterii respective va fi stabilita prin legea anuala a bugetului de stat.
 
4. Schimbarea modalitatii de acordare a unor drepturi salariale:
a) acordarea unei indemnizatii lunare in cuantum de 50% din nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, pentru persoanele care detin titlul stiintific de doctor, indiferent de data obtinerii acestuia; 
Important de retinut este faptul ca, in situatia CUMULULUI DE FUNCTII, indemnizatia se acorda, la cerere, numai de catre angajatorul unde beneficiarul are functia de baza declarata!!! 
b) acordare majorare a salariului de baza de 10% pentru desfasurarea activitatii de control financiar preventiv;
c) majorarea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, cu pana la 50%, indiferent de numarul de proiecte in care este implicat, pentru personalul din institutiile si/sau autoritatile publice nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile.

ATENTIE! Se creeaza posibilitatea ca presedintele si vicepresedintele consiliului judetean si primarul si viceprimarul unitatilor administrativ-teritoriale care implementeaza proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile sa beneficieze de majorarea de 25% a indemnizatiei lunare. Totusi, aceste prevederi nu sunt aplicabile demnitarilor si nici personalului care beneficiaza de prevederile art.17 din prezenta lege.
 
5. Stabilirea unor drepturi neacordate pana in prezent ce se vor acorda incepand cu 1 decembrie 2018:
- indemnizatie de vacanta, modalitatea de acordare a acesteia fiind stabilita prin hotarare a Guvernului. Valoarea anuala a indemnizatiei de vacanta este la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata si se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in cursul anului calendaristic si se acorda cu incadrarea in limita sporurilor de 30% prevazuta la art. 25 din lege.
- indemnizatie de hrana anuala, lunar, la nivelul anual a 2 salarii de baza minime brute pe tara garantat in plata, cu incadrarea in limita sporurilor de 30% prevazuta la art. 25 alin. (1) din propunere. Acest drept se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in luna anterioara!!

Exceptie face personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala care, potrivit legii, care beneficiaza de drepturi de hrana, potrivit Ordonantei Guvernului nr.26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata.
 
Personalul care la data intrarii in vigoare a prezentei propuneri legislative beneficiaza de drepturi de hrana stabilite conform O.G. nr. 26/1994, si nu este incadrat/angajat in institutiile si autoritatile prevazute la art.1 din acest act normativ, respectiv in cadrul politiei locale, beneficiaza exclusiv de indemnizatia de hrana stabilita la art. 18 alin.(1) din lege. 

ATENTIE! Indemnizatia de hrana si cea de vacanta NU se acorda persoanelor care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite!!!
 
6. Continuarea acordarii unor sporuri:
a) sporul pentru munca de noapte – stabilit in mod similar cu reglementarea prezenta, ca 25% din salariul de baza. 

ATENTIE! Acest spor nu se ia in calcul la determinarea limitei sporurilor, compensatiilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor prevazute la art.25 din propunere.

b) sporul pentru munca suplimentara – modalitatea de stabilire este cea din prezent, suplimentar fiind ceruta dispozitia scrisa a sefului ierarhic de a efectua ore suplimentare; 
Atentie! Aceste prevederi nu se aplica persoanelor salarizate prin plata cu ora, prin cumul de functii in cadrul aceleiasi institutii sau autoritati publice sau persoanelor angajate cu timp partial.
c) Sporul pentru persoanele cu handicap - pentru activitatea desfasurata de persoanele cu handicap vizual grav si accentuat, in cadrul  programului normal de lucru, se acorda un spor de 15% din salariul de baza/solda de functie/ salariul de functie/indemnizatia de incadrare.
d) Sporul pentru conditii de munca - aceste prevederi legale sunt si in prezent, in cuprinsul art. 21 din Legea nr.284/2010.  insa, un astfel de regulament care sa reglementeze locurile de munca, categoriile de personal, marimea corecta a sporului pentru conditii de munca prevazute in anexele nr. I - VIII la Legea-cadru nr. 284/2010 (in care se incadreaza si anexa nr. III) nu a fost adoptat, aplicarea dispozitiilor art. 21 fiind amanata succesiv, prin legile anuale de salarizare, pana in ianuarie 2018. 
 
Important de precizat ca limita maxima a sporurilor, compensatiilor, indemnizatiilor, adaosurilor, majorarilor,  primelor, premiilor si alte elemente ale venitului salarial specific fiecarui domeniu de activitate sunt prevazute in prezenta lege si in anexele nr. I – VIII la prezenta propunere.
Totodata, la art. 25 din propune se stabileste ca, suma sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor functiilor de baza, a salariilor functiilor de baza sau a indemnizatiilor lunare de incadrare, dupa caz.

ATENTIE! Aceste prevederi nu se aplica personalului trimis in misiune in strainatate.
 
7. Instituirea posibilitatii acordarii unor premii si prime
- premii de excelenta lunare pentru personalul care a participat direct la obtinerea unor rezultate deosebite in activitatea institutiilor sau autoritatilor publice, in limita a 5% din cheltuielile cu salariile in bani aferente personalului prevazut in statul de functii, sub conditia incadrarii in fondurile aprobate prin buget.

ATENTIE! Premiile de excelenta individuale lunare nu pot depasi, anual, doua salarii de baza minim brute pe tara garantate in plata si se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor aprobate in buget cu aceasta destinatie, in conditiile legii, cu consultarea  organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, cu consultarea reprezentantilor salariatilor. 
 
8. Dispozitii specifice 
a) mentinerea prevederilor referitoare la cumulul de functii pentru unele functii specifice
b) introducerea posibilitatii ca, exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere, sa fie realizata pana la ocuparea prin concurs a postului (in prezent era pentru 6 luni, cu posibilitatea prelungirii in situatii exceptionale pentru inca 6 luni – art.26 din Legea nr.284/2010, cu modificarile si completarile ulterioare), daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel, prin numirea temporara a unei persoane angajate care indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea functiei de conducere si care nu a fost sanctionata disciplinar, 

ATENTIE! Nu mai exista limita pentru exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere, acest aspect depinzand integral de decizia conducatorului institutiei/autoritatii publice!! 
in perioadele sus-prevazute, persoana beneficiaza de drepturile salariale aferente functiei de conducere respective.

c) incadrarea si promovarea unor categorii de personal se va face, in mod similar cu situatia din prezent, pe baza unui regulament - cadru care se aproba prin hotarare a Guvernului. 
d) instituirea transferului pentru intreg personalul platit din fonduri publice (personal contractual si functionari publici)

ATENTIE! in prezent, legislatia nu prevede in mod expres, in situatia functionarilor publici, necesitatea obtinerii acordului angajatorului de la care va pleca salariatul, insa in practica, fara acest acord, transferul nu putea fi finalizat. Asadar, apreciem ca aceasta precizare este binevenita. 
Ordonatorul de credite, in raport cu cerintele postului, stabileste criterii de selectie proprii de transfer in completarea celor prevazute la alin. (1) si alin. (2) ale art. 32 din propunere, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, cu consultarea reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizatii sindicale. 
 
ATENTIE! Transferul presupune ocuparea definitiva a locului de munca vacant, asadar, acesta nu se poate realiza pe un post temporar vacant!
Totodata, apreciem ca aceasta prevedere urmeaza sa se aplice, prin derogare de la prevederile Codului muncii, intregului personal platit din fonduri publice, indiferent ca acesta este functionar public, functionar public cu statut special sau personal contractual. 
Prevederile din actele normative specifice domeniului de activitate referitoare la transfer raman in vigoare.

e) Detasarea si delegarea - prevederile din actele normative referitoare la detasare, delegare, acordarea concediilor, cheltuieli de transport, cheltuieli cu cazarea si locuinta raman in vigoare.
Atentie! Pana la data aprobarii noilor acte normative raman aplicabile prevederile din actele normative in vigoare la data aprobarii si intrarii in vigoare a prevederilor prezentei propuneri. 
 
Aspecte practice – punere in aplicare! 
La data intrarii in vigoare a prezentei propuneri, reincadrarea personalului se face pe functii, grade/trepte profesionale si gradatia corespunzatoare vechimii in munca/vechimii in specialitate avute, cu stabilirea salariilor de baza/ soldelor functiilor de baza/salariilor functiilor de baza, indemnizatiilor lunare de incadrare potrivit art. 37 si art. 38 din prezenta lege.
Atentie!! in cazul in care functia detinuta nu se regaseste in prezenta lege, reincadrarea se face pe una dintre functiile prevazute in anexele la prezenta lege. 
 
In perioada 2019-2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie /indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand ¼ din diferenta dintre salariul prevazuta de lege pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2018. Data de aplicare a cresterii respective va fi stabilita prin legea anuala a bugetului de stat.
 
Aplicarea tranzitorie 
Pana la aplicarea integrala a noii legi, pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare stabilit potrivit art. 37 din prezenta lege.
In situatia in care nu exista functie similara in plata, nivelul de salarizare pentru personalul nou- incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel se stabileste prin inmultirea coeficientului prevazut in anexele la prezenta lege cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare, la care se aplica, dupa caz, prevederile art.10 privind gradatia corespunzatoare vechimii in munca. 

ATENTIE! Prin prezentul articol se legifereaza ceea ce de altfel era firesc sa se intample si pana in prezent, insa nu era consfintit legal, si anume ca, in situatia in care nu exista functie similara intr-o anumita institutie, ordonatorul de credite stabileste drepturile salariale ale personalului nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, utilizand un algoritm clar si concret, care nu poate genera interpretari diferite si „taxate” de Curtea de Conturi. 
 
Pentru a deveni efective si aplicabile, dispozitiile noii Legi-cadru trebuie sa fie promulgate de catre Presedintele Romaniei si sa fie publicate in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I. 


 
14 Iun 2017

x