Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 21 Iunie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

OUG 53 /2024 masuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetar

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53 din 23 mai 2024 privind masuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetara, precum si reglementarea unor aspecte organizatorice, publicata in Monitorul Oficial nr. 484 din 24 mai 2024

In contextul existentei unor diferente salariale manifestate intre functii din administratia publica centrala si unele structuri subordonate ale acestora din teritoriu,
tinand cont de actualul nivel de salarizare a personalului din aparatul de specialitate al primarului din unitatile administrative-teritoriale cu pana la 20.000 de locuitori,
avand in vedere ca se impune recunoasterea importantei muncii si a gradului de specializare dobandit de-a lungul timpului de aceste categorii de personal bugetar,
avand in vedere necesitatea reglementarii unor norme care sa conduca la eliminarea posibilitatii crearii unor disfunctionalitati in ceea ce priveste stabilirea salariilor ca urmare a aplicarii unor acte normative,
luand in considerare necesitatea inlaturarii si, dupa caz, a prevenirii producerii de urmari negative si perturbari ale dialogului social,
luand in considerare necesitatea asigurarii urgente a functionalitatii agentiilor infiintate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2024 privind infiintarea, organizarea si functionarea agentiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism, fapt ce nu se poate realiza in lipsa stabilirii rolului acestor institutii publice in cadrul administratiei publice ori a definirii corecte a functiilor pe care le vor ocupa conducatorii acestora,
tinand cont de imperativul indicarii corecte a cadrului legal aplicabil reorganizarii si in considerarea obligativitatii respectarii termenului impus prin Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung,
in vederea eficientizarii activitatii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in scopul de a facilita accesul IMM-urilor la instrumentele si masurile de sprijin care le sunt destinate, si-a organizat propria activitate prin intermediul acestor agentii, obtinandu-se astfel un mecanism mai eficient si mai usor de utilizat de catre IMM-uri fara ca prin aceasta sa rezulte o scadere a complexitatii si a volumului activitatilor specifice unei institutii ce are in aria de atributii si competente ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Guvernului aplicarea strategiei si Programului de guvernare in domeniile proprii de competenta, printre care si cele ale antreprenoriatului, intreprinderilor mici si mijlocii, mediului de afaceri, in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei operatorilor economici.
Aceasta masura de organizare a activitatii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului prin intermediul agentiilor pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism ca structurii proprii a fost necesara in vederea adaptarii cadrului institutional la cerintele mecanismelor si instrumentelor de sprijin puse la dispozitia IMM-urilor.
Fara aceasta organizare a activitatii, instrumentele si mecanismele destinate IMM-urilor s-ar fi desfasurat cu dificultate din cauza concentrarii volumului activitatilor specifice intr-un singur punct, fapt ce ar fi redus numarul beneficiarilor masurilor destinate IMM-urilor in acelasi interval de timp.
Retinandu-se ca, in cazul neadoptarii masurilor propuse, nu se poate asigura punerea in aplicare a Programului de guvernare 2023-2024, ce vizeaza majorarea substantiala a fondurilor alocate programelor de sprijinire a infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi mici si mijlocii, cu scopul de a sustine anual aproximativ 15.000 de intreprinderi mici si mijlocii,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, salariile de baza stabilite pentru personalul prevazut in anexele nr. III, IV, VII, VIII, in cap. II al anexei nr. I, precum si in cap. VI al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in plata, se majoreaza cu 10%, fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, in doua transe, respectiv cu 5% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 incepand cu luna iunie 2024 si cu 5% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 incepand cu luna septembrie 2024.
(2) Majorarea prevazuta la alin. (1) se aplica si asupra cuantumului salariului prevazut la art. 1 alin. (1) lit. a) din sectiunea 1, cap. IV al anexei nr. IV din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. II. – Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale "Administratie" din aparatul de specialitate al primarului si din institutiile si serviciile publice de interes local corespunzatoare anexei nr. IX lit. C pozitiile 23-28 pot beneficia, incepand cu luna iunie 2024, de majorarea salariului de baza cu pana la 10% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023.

Art. III. – (1) Personalului agentiilor judetene pentru protectia mediului si Agentiei pentru Protectia Mediului Bucuresti i se aplica in mod corespunzator prevederile din anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. I, asteriscul "*) " si cap. II lit. A pct. I, asteriscul "*) " din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, prin raportare la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.
(2) Diferentele salariale rezultate din prevederile alin. (1) se aplica in doua transe egale, prima incepand cu luna iunie 2024 si a doua incepand cu luna septembrie 2024, la salariul de baza stabilit potrivit actelor normative in vigoare, fara a depasi salariile aflate in plata la structurile supraordonate.
(3) Prevederile art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, isi inceteaza aplicabilitatea pentru personalul prevazut la alin. (1) incepand cu data aplicarii prevederilor alin. (2) referitoare la acordarea primei transe.

Art. IV. – Salariile de baza ale personalului din cadrul Autoritatii Vamale Romane, Autoritatii pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar si din cadrul Oficiului National pentru Jocuri de Noroc se stabilesc la nivelul salariilor de baza pentru functii similare din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Art. V. – (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in aplicarea prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, vor deconta lucratorilor care folosesc in mod obisnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durata semnificativa a timpului normal de lucru achizitia de dispozitive de corectie speciale, in limita sumei de 500 lei/persoana.
(2) Lucratorii din cadrul autoritatilor si institutiilor publice beneficiaza de dreptul prevazut la alin. (1) in baza rezultatelor examenului oftalmologic care atesta faptul ca pentru desfasurarea activitatii este necesara folosirea de dispozitive de corectie speciale sau, dupa caz, este necesara modificarea celor utilizate la momentul examinarii.
(3) Normele de aplicare a prevederilor alin. (1) si (2) se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si a Ministerului Finantelor.

Art. VI. – - Articolul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2023 privind unele masuri pentru raportarea arieratelor de catre institutiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1042 din 16 noiembrie 2023, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, conducatorii autoritatilor/institutiilor publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu mai pot emite acte administrative prin care sa stabileasca drepturi salariale sau de natura salariala suplimentare fata de cele stabilite prin legislatia specifica in vigoare si nici referitoare la inlaturarea unor cauze de discriminare in sistemul de salarizare sau alte situatii similare, cu exceptia situatiei in care prin hotarare judecatoreasca sau prin acte normative cu putere de lege se dispune in acest sens."

2. Dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Drepturile in bani sau in natura stabilite prin contractele colective de munca incheiate de autoritatile/institutiile publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, altele decat drepturile salariale sau de natura salariala stabilite prin legi speciale, nu pot fi cuprinse si negociate in contractele colective de munca incheiate conform legii, iar autoritatile/institutiile publice nu le pot plati din fondurile publice fara baza legala specifica fiecarei categorii de drept acordat prin contractul colectiv de munca."

Art. VII. – Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliara, republicata, se autorizeaza Ministerul Justitiei sa utilizeze sume din excedentul fondului special la dispozitia ministerului pentru:
a) achizitionarea de imobile necesare asigurarii bunei desfasurari a activitatii ministerului si a institutiilor aflate in subordinea sa;
b) achizitionarea de bunuri, servicii si lucrari necesare functionarii si utilizarii imobilelor prevazute la lit. a), precum si a altor imobile aflate in administrarea Ministerului Justitiei, in scopul asigurarii functionalitatii conform destinatiei acestor imobile;
c) achizitionarea, prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, de mobilier si aparatura birotica necesare desfasurarii activitatii in imobilele prevazute la lit. a) si b).

Art. VIII. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2024 privind infiintarea, organizarea si functionarea agentiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 8 martie 2024, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Titlul va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA DE URGENTA privind infiintarea, organizarea si functionarea agentiilor pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism"

2. La preambul, paragraful al optulea va avea urmatorul cuprins:
"in considerarea prevederilor art. XXIX alin. (1) si (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc ca, pana la data de 30 iunie 2024, conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale/locale/judetene care au in subordine/coordonare/autoritate institutii publice/entitati publice au obligatia de a finaliza procesul de desfiintare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de functii, regulamente de organizare si functionare, precum si orice alte documente care sunt necesare,"

3. In tot cuprinsul ordonantei de urgenta, sintagmele "Agentia teritoriala pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism", "director" si "director adjunct" se vor inlocui cu sintagmele "Agentia pentru intreprinderi mici si mijlocii si turism", "director general", respectiv "director general adjunct".

Art. IX. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii institutionale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, reorganizarea activitatii acesteia, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2024, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul IV, alineatele (1) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. IV. – (1) Agentia Nationala de Administrare Fiscala se reorganizeaza prin preluarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, institutie publica aflata in subordinea Agentiei, prin fuziune prin absorbtie.
..................................................................................................
(8) Patrimoniul stabilit pe baza situatiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, arhiva, activitatea, personalul si numarul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 si executia bugetara pe anul in curs pana la data protocolului de predare-preluare aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt preluate pe baza de protocol de predare-preluare de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Protocolul de predare-preluare se incheie pana la data de 1 august 2024. Modificarile in executia bugetara pe anul in curs se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor la solicitarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."

2. La articolul VIII, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. VIII. – (1) Pana la data de 1 iulie 2024, Guvernul va modifica in mod corespunzator Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste organizarea, modul de functionare, numarul de posturi al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inclusiv cele aferente Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si Directiei generale antifrauda fiscala, precum si alte aspecte determinate de aplicarea masurilor de reorganizare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta."

Art. X. – Hotararea Guvernului prevazuta la art. V alin. (3) se emite in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finantelor,
Marcel-Ioan Bolos
Ministrul afacerilor externe,
Luminita-Teodora Odobescu
p. Ministrul economiei, antreprenoriatului si turismului,
Terente Ciui,
secretar de stat
Ministrul justitiei,
Alina-Stefania Gorghiu

 
07 Iun 2024

x