Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 3 Septembrie 2025 Un produs marca Rentrop&Straton

Conditii plata factura achizitie publica

Raspuns oferit de Adina Popescu
Adina Popescu
consilier juridic

Intrebare: In anul 2016 s-a incheiat un contract pentru achizitia unei centrale telefonice. Livrarea si punerea in functiune s-au facut la finele lunii decembrie, insa factura a sosit la inceputul lunii ianuarie. Ce documente sunt necesare in acest an pentru a efectua plata pana la aprobarea bugetului?


Raspuns: Potrivit prevederilor art. 37 din Legea 500/2002, daca legile bugetare nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile prevazute in bugetul anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi de regula 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor deosebite, temeinic justificate de catre ordonatorii principali de credite, sau, dupa caz, 1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, in situatia in care acestea sunt mai mici decat cele din anul precedent.
Institutiile publice si actiunile noi, aprobate in anul curent, dar care incep cu data de 1 ianuarie a anului bugetar urmator, vor fi finantate, pana la aprobarea legii bugetare, in limita a 1/12 din prevederile acestora cuprinse in proiectul de buget.
Efectuarea platilor, in limita creditelor bugetare aprobate, se face numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu dispozitiile legale, si numai dupa ce acestea au fost lichidate si ordonantate potrivit prevederilor art. 24 si 25, dupa caz.
Astfel, angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza prealabila de control financiar preventiv propriu si a controlului financiar preventiv delegat, dupa caz, potrivit dispozitiilor legale.
Ca atare, pentru a putea efectua plata, in limita bugetului disponibil stabilit in conditiile sus-mentionate, apreciem ca sunt necesare documentele justificative, in principal contractul de achizitie publica si factura, instotite de viza de control financiar preventiv, cu respectarea OMFP 1792/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, ordonantarea de plata va fi insotita de documentele justificative in original si va purta viza persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate, care sa confirme corectitudinea sumelor de plata, livrarea si receptionarea bunurilor, executarea lucrarilor si prestarea serviciilor, existenta unui alt titlu care sa justifice plata, precum si, dupa caz, inregistrarea bunurilor in gestiunea institutiei si in contabilitatea acesteia.
Facturile in original sau alte documente intocmite in vederea platii cheltuielilor vor purta obligatoriu numarul, data notei contabile si semnatura persoanei care a inregistrat in contabilitate lichidarea cheltuielilor.
Plata cheltuielilor se efectueaza de persoanele autorizate care, potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil, in limita creditelor bugetare si destinatiilor aprobate in conditiile dispozitiilor legale, prin unitatile de trezorerie si contabilitate publica la care isi au conturile deschise, cu exceptia platilor in valuta, care se efectueaza prin banci, sau a altor plati prevazute de lege sa se efectueze prin banci.
Plata se efectueaza de conducatorul compartimentului financiar (financiar-contabil) numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- cheltuielile care urmeaza sa fie platite au fost angajate, lichidate si ordonantate;
- exista credite bugetare deschise/repartizate sau disponibilitati in conturi de disponibil;
- subdiviziunea bugetului aprobat de la care se efectueaza plata este cea corecta si corespunde naturii cheltuielilor respective;
- exista toate documentele justificative care sa justifice plata;
- semnaturile de pe documentele justificative apartin ordonatorului de credite sau persoanelor desemnate de acesta sa exercite atributii ce decurg din procesul executarii cheltuielilor bugetare, potrivit legii;
- beneficiarul sumelor este cel indreptatit potrivit documentelor care atesta serviciul efectuat;
- suma datorata beneficiarului este corecta;
- documentele de angajare si ordonantare au primit viza de control financiar preventiv propriu;
- documentele sunt intocmite cu toate datele cerute de formular;
- alte conditii prevazute de lege.
Nu se poate efectua plata:
- in cazul in care nu exista credite bugetare deschise si/sau repartizate ori disponibilitatile sunt insuficiente;
- cand nu exista confirmarea serviciului efectuat si documentele nu sunt vizate pentru "Bun de plata";
- cand beneficiarul nu este cel fata de care institutia are obligatii;
- cand nu exista viza de control financiar preventiv propriu pe ordonantarea de plata si nici autorizarea prevazuta de lege.
valabil la 19 Feb 2017

Intrebari similare din categoria Achizitii

Iul292025

Ajustarea TVA la contractele in derulare

de Florentina Buzea valabil la 29 Iul 2025
Intrebare: Cum ajustez TVA la contractele incheiate inainte de 01.08.2025? De exemplu, contract de furnizate produse panificatie, valoarea contractului se modifica cu 2%. Intocmesc act aditional la contractul initial privind modificarea cotei de TVA? 
Iul212025

Modalitatea de alimentare a contulului aferent garantiei de buna executie

de Ana Bontea valabil la 21 Iul 2025
Intrebare: Intr-un contract de achizitie de produse, mobilier la o scoala din comuna, exista un articol referitor la garantia de buna executie, in care obliga contractantul sa constituie grantie de buna executie in cuantum de 10%, in termen de 5 zile de la semnarea contractului, conform art.154 alin (3) si (4) din Legea 98/2016, art.40 din Anexa HG 395/2016. Restituirea G.B.E. se face in termen de 14 zile ...
Iul182025

Initiator referat necesitate achizitii publice

de Florentina Buzea valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: Avand in vedere prevederile art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica din Legea 98/2006 privind achizitiile publice, va rugam sa ne comunicati daca persoana din cadrul autoritatii contractante care intocmeste un referat de necesitate este si persoana responsabila de contract (urmareste contractul si derularea acestuia de ...
Iun252025

Achizitia proprie a unitatii subordonate Consiliului Local pentru achizitie produse cu acelasi CPV

de Ana Bontea valabil la 25 Iun 2025
Intrebare: O unitate subordonata Consiliului Local care a participat la achizitie centralizata de produse de curatenie, poate achizitiona materiale de curatenie de stricta necesitate, altele decat cele cuprinse in achizitia centralizata, dar care au acelasi cod cpv? Daca da, va rog sa ne lasati baza legala. Se pot achizitiona aceste produse de stricta necesitate prin achizitie directa, fara a depasi pragul ...
Mai232025

Procedura de inchiriere prin atribuire pentru pasuni

de Florentina Buzea valabil la 23 Mai 2025
Intrebare: In urma unei licitatii privind inchirierea prin atribuire a unor suprafete de pasune aflate in domeniul privat al comunei, atat ofertantii castigatori cat si uramtorii ofertanti , au renuntat la incheierea contractului prin declaratie scrisa, pe motiv ca suma licitata este foarte mare. Ca urmare, conducerea a stabilit ca licitatia pentru aceste loturi sa se anuleze si sa se reia o noua licitatie. ...
Apr102025

Obiecte de inventar

de Florentina Buzea valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Doresc o definitie clara si ampla, cu trimitere la legislatia in vigoare a unui obiect de inventar. Mai pe scurt cand consideram ca este legal sa inregistram in contabilitate un bun ca fiind OBIECT DE INVENTAR.
x