Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 15 Octombrie 2019

Suspendare ordin prefect in instanta

Raspuns oferit de Patrick
Patrick
Expert Legislatia muncii

Intrebare: Primarul UAT i-a incetat mandatul inainte de termen ca urmare a emiterii ordinului de catre Institutia prefectului a judetului X. Primarul a atacat ordinul prefectului in instanta si a obtinut suspendarea executarii ordinului pana la solutionarea cauzei ce are ca obiect anularea ordinului prefectului. De la ce data se suspenda efectele ordinului? De la data pronuntarii, a comunicarii sau de la data cand ordinul emis de institutia prefectului si-a produs efectele?
Dispozitivul hotararii are urmatorul continut:
Admite cererea formulat de reclamanta......, i n consecinta: Suspenda executarea Ordinului nr. ..... emis la data de 03.07.2019, pana la solutionarea in fond a actiunii in anulare ce formeaza obiectul dosarului nr. .... aflat pe rolul.... Cu cheltuieli de judecata pe cale separata. Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la comunicare.


Raspuns:

Legea nr. 554/2004 recunoaste masuri de protectie provizorie a persoanei pretins vatamate prin emiterea unui act administrativ unilateral, atat in faza recursului administrativ sau gratios (art. 14) cat si dupa momentul sesizarii instantei de judecata (art. 15). Solutia suspendarii actului administrativ pana la pronuntarea organelor competente se circumscrie notiunii de protectie provizorie corespunzatoare, masura ce se recomanda a fi luata de autoritatea jurisdictionala – conform Recomandare nr.R/89/8/13.09.1989 a Comitetului de Ministri din cadrul Consiliului Europei privind protectia jurisdictionala provizorie in materie administrativa, executarea deciziilor administrative trebuind sa tina cont de drepturile si de interesele persoanelor particulare.
Solutia pe care o poate da instanta, in ipoteza admiterii cererii, este una singura: suspendarea executarii actului atacat pana la pronuntarea instantei de fond (art. 14 alin. 1 teza I), respectiv pana la solutionarea irevocabila a actiunii in anulare (art. 15 alin. 1 teza a II-a).
Asadar, suspendarea este operatiunea juridica ce determina incetarea temporara a efectelor juridice ale actelor administrative si reprezintã o exceptie de la principiul executãrii din oficiu a actelor administrative, intrucat ea duce temporar la intreruperea efectelor juridice produse de act.
Cauzele care determina suspendarea constau in existenta unor dubii cu privire la legalitatea sau oportunitatea unui act administrativ, acestea putand fi anterioare, concomitente sau ulterioare adoptarii actului. Dupa incetarea cauzelor care au determinat interventia suspendarii, se produce fie repunerea in vigoare a actului, fie scoaterea lui din vigoare prin caile prevazute de lege. In aest context, facem menitunea ca potrivit art. 16 din Legea nr.393/2004, act normativ in vigoare la acea data, in toate cazurile de incetare inainte de termen a mandatului de primar, prefectul emite un ordin prin care constata incetarea mandatului primarului.
Ca atare, ordinul prefectul este un act administrativ de constatare a incetarii inainte de termen a mandatului de primar si nu reprezinta in sine actul administrativ care a dispus incetarea mandatului.
De regula, conform art. 15 din Legea nr. 393/2004 calitatea de primar si, respectiv, de presedinte al consiliului judetean inceteaza, de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala;
d) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o pedeapsa privativa de libertate;
f) punerea sub interdictie judecatoreasca;
g) pierderea drepturilor electorale;
h) pierderea, prin demisie, a calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatii nationale pe a carei lista a fost ales;
i) deces.
Totodata, potrivit art. 69 mandatul primarului inceteaza de drept in conditiile legii statutului alesilor locali, precum si in urmatoarele situatii:
a) daca acesta se afla in imposibilitatea exercitarii functiei datorita unei boli grave, certificate, care nu permite desfasurarea activitatii in bune conditii timp de 6 luni pe parcursul unui an calendaristic;
b) daca acesta nu isi exercita, in mod nejustificat, mandatul timp de 45 de zile consecutiv.
In aceste cazuri prefectul, prin ordin, ia act de incetarea mandatului primarului. Ordinul prefectului poate fi atacat de primar la instanta de contencios administrativ in termen de 10 zile de la comunicare, instanta de contencios administrativ fiind obligata sa se pronunte in termen de 30 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva.
Astfel, in opinia noastra, ordinul emis de prefect este doar un act administrativ constatator care are la baza referatul semnat de secretarul comunei sau al orasului, precum si actele din care rezulta motivul legal de incetare a mandatului, astfel ca, in acest caz, prefectul indeplineste, in temeiul legii, o formalitate.
Astfel, ordinul emis de prefect, in temeiul acestei atributii legale, este un act administrativ de autoritate, cu caracter declarativ, iar nu constitutiv de drepturi subiective, in sensul ca se ia act de o situatie juridica preexistenta, clarificandu-se si definitivandu-se astfel raporturi juridice stabilite anterior, prin alte acte juridice, exercitarea acestei atributii legale de prefect, prin emiterea unui asemenea act administrativ nemodificand situatii juridice preexistente.
Prin urmare, in functie de situatia particulara, apreciem ca urmeaza sa se stabileasca in mod corespunzator data incetarii de drept a mandatului, respectiv data aparitiei evenimentului sau a
implinirii conditiilor care determina situatia de incetare, dupa caz, aceasta variind in functie de cazul concret.
Ca atare, tinand cont de informatiile mentionate de dvs si raportat la dispozitiile art. 14 alin.(4) din Legea nr. 554/2004 potrivit carora hotararea prin care se pronunta suspendarea este executorie de drept, nemaifiind necesara investirea cu titlu executoriu, apeciem ca in aplicarea conceptului executorie de drept suspendarea actului administrativ urmeaza sa devina efectiva si opereaza de la data pronuntarii de catre instanta de judecata a respectivei hotarari.

 

valabil la 23 Iul 2019

Newsletter PortalInstitutiiPublice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalInstitutiiPublice.ro si primesti cadou Raportul special "Cele mai solicitate 8 fise de post pentru Institutiile Publice"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Articole similare

Sep222019

Ocuparea temporara a unei functii de coordonator in spital

de Patrick valabil la 22 Sep 2019
Aug142019

Procedura ocupare post administrator public

de Patrick valabil la 14 Aug 2019
Iul202019

Conditii pentru ocupare functie informatician

de Patrick valabil la 20 Iul 2019
Iul072019

Modalitate stabilire conditii vechime ocupare functie

de Patrick valabil la 07 Iul 2019
x