Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 21 Martie 2023 Un produs marca Rentrop&Straton

Suspendare ordin prefect in instanta

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra
Nedelcu Alexandra
Expert Legislatia muncii

Intrebare: Primarul UAT i-a incetat mandatul inainte de termen ca urmare a emiterii ordinului de catre Institutia prefectului a judetului X. Primarul a atacat ordinul prefectului in instanta si a obtinut suspendarea executarii ordinului pana la solutionarea cauzei ce are ca obiect anularea ordinului prefectului. De la ce data se suspenda efectele ordinului? De la data pronuntarii, a comunicarii sau de la data cand ordinul emis de institutia prefectului si-a produs efectele?
Dispozitivul hotararii are urmatorul continut:
Admite cererea formulat de reclamanta......, i n consecinta: Suspenda executarea Ordinului nr. ..... emis la data de 03.07.2019, pana la solutionarea in fond a actiunii in anulare ce formeaza obiectul dosarului nr. .... aflat pe rolul.... Cu cheltuieli de judecata pe cale separata. Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la comunicare.


Raspuns:

Legea nr. 554/2004 recunoaste masuri de protectie provizorie a persoanei pretins vatamate prin emiterea unui act administrativ unilateral, atat in faza recursului administrativ sau gratios (art. 14) cat si dupa momentul sesizarii instantei de judecata (art. 15). Solutia suspendarii actului administrativ pana la pronuntarea organelor competente se circumscrie notiunii de protectie provizorie corespunzatoare, masura ce se recomanda a fi luata de autoritatea jurisdictionala – conform Recomandare nr.R/89/8/13.09.1989 a Comitetului de Ministri din cadrul Consiliului Europei privind protectia jurisdictionala provizorie in materie administrativa, executarea deciziilor administrative trebuind sa tina cont de drepturile si de interesele persoanelor particulare.
Solutia pe care o poate da instanta, in ipoteza admiterii cererii, este una singura: suspendarea executarii actului atacat pana la pronuntarea instantei de fond (art. 14 alin. 1 teza I), respectiv pana la solutionarea irevocabila a actiunii in anulare (art. 15 alin. 1 teza a II-a).
Asadar, suspendarea este operatiunea juridica ce determina incetarea temporara a efectelor juridice ale actelor administrative si reprezintã o exceptie de la principiul executãrii din oficiu a actelor administrative, intrucat ea duce temporar la intreruperea efectelor juridice produse de act.
Cauzele care determina suspendarea constau in existenta unor dubii cu privire la legalitatea sau oportunitatea unui act administrativ, acestea putand fi anterioare, concomitente sau ulterioare adoptarii actului. Dupa incetarea cauzelor care au determinat interventia suspendarii, se produce fie repunerea in vigoare a actului, fie scoaterea lui din vigoare prin caile prevazute de lege. In aest context, facem menitunea ca potrivit art. 16 din Legea nr.393/2004, act normativ in vigoare la acea data, in toate cazurile de incetare inainte de termen a mandatului de primar, prefectul emite un ordin prin care constata incetarea mandatului primarului.
Ca atare, ordinul prefectul este un act administrativ de constatare a incetarii inainte de termen a mandatului de primar si nu reprezinta in sine actul administrativ care a dispus incetarea mandatului.
De regula, conform art. 15 din Legea nr. 393/2004 calitatea de primar si, respectiv, de presedinte al consiliului judetean inceteaza, de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala;
d) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o pedeapsa privativa de libertate;
f) punerea sub interdictie judecatoreasca;
g) pierderea drepturilor electorale;
h) pierderea, prin demisie, a calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatii nationale pe a carei lista a fost ales;
i) deces.
Totodata, potrivit art. 69 mandatul primarului inceteaza de drept in conditiile legii statutului alesilor locali, precum si in urmatoarele situatii:
a) daca acesta se afla in imposibilitatea exercitarii functiei datorita unei boli grave, certificate, care nu permite desfasurarea activitatii in bune conditii timp de 6 luni pe parcursul unui an calendaristic;
b) daca acesta nu isi exercita, in mod nejustificat, mandatul timp de 45 de zile consecutiv.
In aceste cazuri prefectul, prin ordin, ia act de incetarea mandatului primarului. Ordinul prefectului poate fi atacat de primar la instanta de contencios administrativ in termen de 10 zile de la comunicare, instanta de contencios administrativ fiind obligata sa se pronunte in termen de 30 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva.
Astfel, in opinia noastra, ordinul emis de prefect este doar un act administrativ constatator care are la baza referatul semnat de secretarul comunei sau al orasului, precum si actele din care rezulta motivul legal de incetare a mandatului, astfel ca, in acest caz, prefectul indeplineste, in temeiul legii, o formalitate.
Astfel, ordinul emis de prefect, in temeiul acestei atributii legale, este un act administrativ de autoritate, cu caracter declarativ, iar nu constitutiv de drepturi subiective, in sensul ca se ia act de o situatie juridica preexistenta, clarificandu-se si definitivandu-se astfel raporturi juridice stabilite anterior, prin alte acte juridice, exercitarea acestei atributii legale de prefect, prin emiterea unui asemenea act administrativ nemodificand situatii juridice preexistente.
Prin urmare, in functie de situatia particulara, apreciem ca urmeaza sa se stabileasca in mod corespunzator data incetarii de drept a mandatului, respectiv data aparitiei evenimentului sau a
implinirii conditiilor care determina situatia de incetare, dupa caz, aceasta variind in functie de cazul concret.
Ca atare, tinand cont de informatiile mentionate de dvs si raportat la dispozitiile art. 14 alin.(4) din Legea nr. 554/2004 potrivit carora hotararea prin care se pronunta suspendarea este executorie de drept, nemaifiind necesara investirea cu titlu executoriu, apeciem ca in aplicarea conceptului executorie de drept suspendarea actului administrativ urmeaza sa devina efectiva si opereaza de la data pronuntarii de catre instanta de judecata a respectivei hotarari.

 

valabil la 23 Iul 2019

Intrebari similare din categoria Angajare

Dec132022

Indemnizatie membri comisie de concurs

de Nedelcu Alexandra valabil la 13 Dec 2022
Intrebare: Conform art. 30 din HG 1336/2022, membrii comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilor, precum si secretarii acestora au dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. Va rog sa imi transmiteti punctul dvs de vedere privind modalitatea acordarii acestei indemnizatii, si anume: daca se acorda in functie de numarul de ...
Sep262022

Angajare persoana cu studii medii

de Adina Popescu valabil la 26 Sep 2022
Intrebare: Un absolvent de liceu fara diploma de bacalaureat, poate fi angajat pe un post de studii medii?
Ian072022

Incadrare consilier al primarului

de Adina Popescu valabil la 07 Ian 2022
Intrebare: Vrem sa angajam pe postul de consilier al primarului o persoana cu 10 clase. Exista vreo interdictie, in sensul ca ar trebui sa fie doar persoane cu minim studii liceale sau superioare?-baza legala Unde este asimilat, ca si functie si incadrare, consilierul primarului in legea 153/2017? Este posibil sa fie asimilat ca si referent? Cadrul legal de stabilire a gradului si gradatiilor pentru ...
Oct012021

Angajare pensionar si cumul de functii

de Nedelcu Alexandra valabil la 01 Oct 2021
Intrebare: Suntem unitate scolara ( institutie publica ), va rugam frumos sa ne relatati in scris conform legislatiei in vigoare cu privire la urmatoarele: - daca ne permite legea sa angajam un pensionar pe post de sofer - norma inreaga ? in caz contrar va rugam sa ne furnizati cadrul legislativ; - daca legea ne permite sa angajam in aceasi unitate, o persoana incadrata deja pe perioada nedeterminata - ...
Sep202021

Cumul de functii institutie publica

de Nedelcu Alexandra valabil la 20 Sep 2021
Intrebare: In cadrul unei institutii publice, o persoana numita de Minister intr-o functie de conducere poate ocupa prin concurs o functie de executie pe un post vacant din statul de functii conform pregatirii sale profesionale. Poate reprezenta un caz de incompatibiliate?
Iul252021

Etape concurs functie publica

de Nedelcu Alexandra valabil la 25 Iul 2021
Intrebare: Care sunt etapele unui concurs pentru un post vacant de functie publica.
x