Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 21 Septembrie 2019

Schimbare majora de legislatie in domeniul achizitiilor publice!

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil


Incepand cu data de 26 mai 2016, a intrat in vigoare un set de 4 legi cu un impact deosebit asupra activitatii institutiilor si autoritatilor publice, in ceea ce priveste modalitatea de derulare a procedurilor de achizitie publica si a concesiunilor, respectiv:
a) Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice;
b) Legea nr. 99/2016 privind achizitiile publice sectoriale;
c) Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
d) Legea nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor.
 
Prin intermediul acestui pachet de legi s-a schimbat intregul cadru de incheiere a procedurilor de achizitie publica, fiind introdus un concept nou in legislatia nationala, respectiv cel de achizitie publica sectoriala (aplicabila in una dintre activitatile considerate relevante, respectiv: Gaze şi energie termica,  Energie electrica, Apa, Servicii de transport, Porturi si aeroporturi, servicii postale,  Extracţia de petrol si gaze naturale. Prospectarea si extractia de carbune sau alti combustibili solizi) si schimbandu-se legislatia in ceea ce priveste modalitatea de realizare a parteneriatelor publice-private sau de solutionare a contestatiilor.
 
In ceea ce priveste achizitiile publice, este foarte important de precizat ca noua legislatie a adus modificari substantiale in ceea ce priveste pragurile valorice de aplicare a procedurilor de achizitie, dar si tipurile de proceduri si documentele necesare derularii acestora.

Astfel, procedurile de atribuire reglementate de noua lege se aplica in cazul atribuirii contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru a caror valoare estimata, fara TVA, este egala sau mai mare decat urmatoarele praguri valorice:
a) 23.227.215 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de lucrari;
b) 600.129 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de produse si de servicii;
c) 3.334.050 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2 la lege.
 
Procedurile de atribuire reglementate de Legea nr. 98/2016, aplicabile pentru atribuirea contractelor de achiziţie publica/acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de solutii cu o valoare estimata egala sau mai mare decat pragurile anterior mentionate, sunt urmatoarele:
a) licitaţia deschisa;
b) licitaţia restransa;
c) negocierea competitiva;
d) dialogul competitiv;
e) parteneriatul pentru inovare;
f) negocierea fara publicare prealabila;
g) concursul de solutii;
h) procedura de atribuire aplicabila in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice;
i) procedura simplificata.
 
Nefiind considerata o procedura in adevaratul sens al cuvantului, noua legislatia a pastrat posibilitatea de a achizitiona diferite produse sau servicii in mod direct, in situatia in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat 132.519 lei, respectiv lucrari, in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat 441.730 lei.
 
Un aspect deosebit de important se refera la modalitatea de aplicare a acestei legi a achizitiilor. Astfel, conform regulilor de drept, este de la sine inteles ca aceasta se aplica procedurilor de atribuire initiate dupa data intrarii sale in vigoare. Insa, legea stabileste si exceptii in ceea ce priveste procedurile deja demarate la data intrarii sale in vigoare. In acest caz, legiuitorul a prevazut in mod expres ca, procedurilor de atribuire in curs de desfaşurare la data intrarii in vigoare a acestei legi li se aplica legea in vigoare la data iniţierii procedurii de atribuire, insa contractele de achiziţie publica/acordurilor-cadru incheiate dupa data intrarii sale in vigoare vor fi incheiate conform noii legi.
 
Contractele de achizitie publica/Acordurile-cadru incheiate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt supuse dispozitiilor legii in vigoare la data cand acestea au fost incheiate in tot ceea ce priveste incheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea si incetarea acestora. Asadar, contractele incheiate inainte de data de 26 mai 2016 raman in totalitate supuse vechii legislatii, asa cum era in vigoare la data incheierii acestora.
 
Avand in vedere ca domeniul achizitiilor publice este un domeniu important, fiind foarte des utilizat in practica, este foarte important sa se cunoasca noutatile legislative si modalitatea in care acestea impacteaza activitatea institutiilor si autoritatilor publice. Este nevoie in acest domeniu de atentie suplimentara, in special in ceea ce priveste calculul pragului valoric, alegerea procedurii aplicabile si intocmirea corecta a documentelor procedurii, binestiut fiind faptul ca acestea sunt supuse controlului institutiilor abilitate, in special ANAP si Curtea de Conturi.   
05 Aug 2016

Newsletter PortalInstitutiiPublice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalInstitutiiPublice.ro si primesti cadou Raportul special "Cele mai solicitate 8 fise de post pentru Institutiile Publice"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


x