Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 21 Aprilie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

Ordin 332/2024

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil
Ordin 332/2024 - Metodologia-cadru de analiza a posturilor

Ordin al presedintelui ANAF 332/19 februarie 2024 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de analiza a posturilor, publicat in Monitorul Oficial nr. 144 din 21 februarie 2024

Avand in vedere:
- prevederile art. 401 alin. (1) lit. m1) si p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 11 si ale capitolului IV din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. XVIII alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru modificarea art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
- Referatul de aprobare nr. 2.913/2.912/2024 a proiectului de ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici pentru aprobarea Metodologiei-cadru de analiza a posturilor,
in temeiul art. 400 alin. (2) teza a II-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 24 alin. (2) din anexa nr. 8 la aceeasi ordonanta de urgenta, precum si al art. 12 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 785/2022 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul ordin.

Art. 1. – Se aproba Metodologia-cadru de analiza a posturilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 2. – Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
Vasile-Felix Cozma
Anexa
METODOLOGIE-CADRU
de analiza a posturilor
CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. – Scopul prezentei metodologii-cadru de analiza a posturilor, denumita in continuare metodologie, este de a asigura o reglementare unitara aplicabila pentru descrierea modalitatilor de realizare a analizei posturilor, prin procesul de colectare a informatiilor despre responsabilitatile, atributiile si rezultatele unui anumit post, in vederea identificarii competentelor specifice aferente functiilor publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 2.

Art. 2. – Prezenta metodologie se aplica autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii.

Art. 3. – In sensul prezentei metodologii, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
a) abilitate - componenta a unei competente care se refera la capacitatea, dobandita in urma exersarii, de a pune in practica o intelegere teoretica a unui subiect;
b) analiza posturilor - proces realizat pe baza colectarii informatiilor despre responsabilitatile si rezultatele asteptate ale fiecarui post aferent unei functii publice din structura organizatorica, in vederea identificarii scopului, obiectivelor, sarcinilor principale ale acestuia, precum si a competentelor necesare;
c) atitudine - componenta a unei competente care se refera la predispozitii invatate de a reactiona cu consecventa la idei, persoane sau situatii;
d) cadru de competente - model de referinta pentru organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, exprimat prin totalitatea standardelor, indicatorilor si descriptorilor utilizati cu referire la capacitatea unei persoane de a selecta, combina si utiliza cunostinte, abilitati si alte achizitii constand in valori si atitudini, pentru rezolvarea cu succes a sarcinilor stabilite in exercitarea unei functii publice, precum si pentru dezvoltarea profesionala si personala, in conditii de eficacitate si eficienta;
e) competenta - set de caracteristici personale demonstrabile si masurabile, ce cuprinde: cunostinte, atitudini, aptitudini si abilitati, care fac posibila indeplinirea eficace si eficienta a unei activitati;
f) comportament - modalitate observabila de a actiona a unei persoane in anumite situatii;
g) competente specifice - competente obligatorii care au in componenta cunostinte, atitudini, aptitudini si abilitati, stabilite la nivelul autoritatilor si institutiilor publice pentru fiecare post in parte, necesare ocuparii unei functii publice;
h) cunostinte - componenta a unei competente care se refera la cunoasterea sau intelegerea teoretica si/sau faptica a unui subiect dat, dobandita prin educatie sau prin experienta;
i) verificarea competentei - ansamblu de proceduri prin care se verifica daca o persoana detine competenta necesara ocuparii unei functii publice.
 
CAPITOLUL II
Procedura de elaborare si avizare a competentelor specifice


 
Art. 4. – In vederea stabilirii competentelor generale si a competentelor specifice se aplica etapele procedurii de elaborare si avizare a competentelor specifice prevazute la art. 22 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 5. – (1) In aplicarea prevederilor art. 22 lit. a) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, grupul de lucru se constituie in conditiile prevazute la art. 23 din aceeasi anexa, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
(2) Pentru functiile publice de conducere de director executiv si, dupa caz, de director executiv adjunct, prevazute la art. 385 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, care au calitatea de conducatori ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale, ai institutiilor publice din teritoriu, aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor si a celorlalte organe ale administratiei publice centrale, precum si ai institutiilor publice subordonate autoritatilor administratiei publice locale, analiza posturilor aferente acestor functii publice de conducere se efectueaza de catre grupul de lucru constituit in baza art. 23 alin. (21) din anexa nr. 8 la aceeasi ordonanta de urgenta.

Art. 6. – (1) In cadrul procedurii de elaborare si avizare a cadrelor de competente specifice, autoritatile si institutiile publice intocmesc urmatoarele documente:
a) formularul de analiza a postului, conform modelului prevazut in anexa nr. 1;
b) raportul de analiza a posturilor, conform modelului prevazut in anexa nr. 2;
c) documentul prin care conducatorul autoritatii sau institutiei publice a aprobat stabilirea pentru fiecare post aferent unei functii publice a competentelor generale si a competentelor specifice identificate, conform modelului prevazut in anexa nr. 3;
d) adresa de solicitare a avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici pentru stabilirea competentelor specifice, emisa de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice, conform modelului prevazut in anexa nr. 4.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) se completeaza in conditiile prevazute la art. 7.

Art. 7. – (1)Pentru posturile aferente functiilor publice de executie, completarea formularului de analiza a posturilor se realizeaza de catre conducatorul structurii din care face parte postul analizat.
(2) Pentru functiile publice de conducere, completarea formularului de analiza a posturilor se realizeaza de catre superiorul ierarhic si, acolo unde nu este posibil, de catre membrii grupului de lucru.
(3) Pentru functiile publice din categoria inaltilor functionari publici, completarea formularului de analiza a posturilor se realizeaza de catre grupul de lucru.
(4)     Pentru posturi care au aceeasi denumire, clasa si acelasi grad profesional, cu atributii identice, se completeaza un sigur formular de analiza a postului.
(5) Formularele de analiza a posturilor se semneaza de catre persoanele prevazute la alin. (1)-(3).
(6) Formularele de analiza a posturilor nu se transmit Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.

Art. 8. – (1) Dupa completarea formularelor de analiza, grupul de lucru se reuneste in vederea completarii raportului de analiza a posturilor si a documentului de aprobare a competentelor generale si specifice de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
(2) Grupul de lucru este responsabil de transpunerea competentelor generale si de identificarea in mod unitar a competentelor specifice pentru fiecare categorie de functii publice, prin raportare la elementele identificate in formularele de analiza a posturilor.

CAPITOLUL III
Stabilirea competentelor generale si a competentelor specifice

Art. 9. – In aplicarea prevederilor art. 26-29 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, competentele generale si competentele specifice se stabilesc in conditiile prevazute de aceeasi anexa, pentru fiecare post aferent unei functii publice din autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 din aceeasi ordonanta de urgenta, cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii.

Art. 10. - (1) Pentru functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici prevazute la art. 389 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru functiile publice de conducere prevazute la art. 390 alin. (1) si (2) din acelasi act normativ, competentele generale se stabilesc in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(8) din anexa nr. 8 la aceeasi ordonanta de urgenta.
(2) Pentru functiile publice de executie prevazute la art. 392 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, competentele generale se stabilesc in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1)-(3) din anexa nr. 8 la aceeasi ordonanta de urgenta.

Art. 11. – (1) Nivelurile de complexitate ale competentelor generale sunt cele prevazute la art. 12-16 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Competentele generale si nivelurile de complexitate aferente pentru functiile publice generale de executie de grad profesional debutant si asistent se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) rezolvarea de probleme si luarea deciziilor - nivel elementar;
b) initiativa - nivel elementar;
c) planificare si organizare - nivel elementar;
d) comunicare - nivel elementar;
e) lucru in echipa - nivel elementar;
f) orientare catre cetatean - nivel elementar;
g) integritate - nivel elementar.
(3) Competentele generale si nivelurile de complexitate aferente pentru functiile publice generale de executie de grad profesional principal si superior se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) rezolvarea de probleme si luarea deciziilor - nivel operational;
b) initiativa - nivel operational;
c) planificare si organizare - nivel operational;
d) comunicare - nivel operational;
e) lucru in echipa - nivel operational;
f) orientare catre cetatean - nivel operational;
g) integritate - nivel operational.
(4) Competentele generale si nivelurile de complexitate aferente pentru functiile publice generale de conducere de sef serviciu se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) rezolvarea de probleme si luarea deciziilor - nivel extins;
b) initiativa - nivel extins;
c) planificare si organizare - nivel extins;
d) comunicare - nivel extins;
e) lucru in echipa - nivel operational;
f) orientare catre cetatean - nivel operational;
g) integritate - nivel operational;
h )managementul performantei - nivel operational;
i) dezvoltarea echipei - nivel operational.
(5) Competentele generale si nivelurile de complexitate aferente pentru functiile publice generale de conducere de director general, director general adjunct, director, director adjunct, director executiv si director executiv adjunct se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) rezolvarea de probleme si luarea deciziilor - nivel extins;
b) initiativa - nivel extins;
c) planificare si organizare - nivel extins;
d) comunicare - nivel extins;
e) lucru in echipa - nivel extins;
f) orientare catre cetatean - nivel extins;
g) integritate - nivel extins;
h) managementul performantei - nivel extins;
i) dezvoltarea echipei - nivel operational;
j) generarea angajamentului - nivel operational;
k) promovarea inovatiei si initierea schimbarii - nivel operational.
(6) Competentele generale si nivelurile de complexitate aferente pentru functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) rezolvarea de probleme si luarea deciziilor - nivel strategic;
b) initiativa - nivel extins;
c) planificare si organizare - nivel strategic;
d) comunicare - nivel strategic;
e) lucru in echipa - nivel extins;
f) orientare catre cetatean - nivel strategic;
g) integritate - nivel extins;
h) managementul performantei - nivel extins;
i) dezvoltarea echipei - nivel operational;
j) generarea angajamentului - nivel operational;
k) promovarea inovatiei si initierea schimbarii - nivel extins.

Art. 12. – (1) Competentele specifice necesare ocuparii unei functii publice se stabilesc in conditiile prevazute la art. 11 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru identificarea competentelor specifice se va avea in vedere cadrul general de competente prevazut la art. 17 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat elementele componente ale competentelor specifice sa nu se suprapuna competentelor generale si indicatorilor comportamentali ai competentelor generale.

Art. 13. – (1) Competentele specifice necesare ocuparii unei functii publice vacante pot fi:
a) competente lingvistice de comunicare in limbi straine, necesare pentru exercitarea atributiilor din fisa postului;
b) competente lingvistice de comunicare in limba minoritatii nationale, daca este cazul, in conditiile legii;
c) competente digitale;
d) alte competente specifice necesare ocuparii functiei publice, identificate in conditiile prevazute la art. 25-30 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Verificarea competentelor prevazute la alin. (1) lit. a)-c) se realizeaza conform art. 21 alin. (1), (2) si (31) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Verificarea competentelor prevazute la alin. (1) lit. a)-c) se realizeaza in conditiile prevazute la art. 21 alin. (11), (2) si (32) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 14. – (1) Identificarea competentelor lingvistice de comunicare in limba minoritatii nationale se face cu respectarea prevederilor art. 94 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul in care pentru functia publica analizata se identifica competenta lingvistica de comunicare in limbi straine, respectiv competente lingvistice de comunicare in limba minoritatii nationale, rubricile corespunzatoare din documentul prevazut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completeaza cu limba respectiva, precum si cu nivelul de complexitate solicitat, prin raportare la Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine, in conditiile prevazute de art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In cazul in care pentru functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici se identifica competenta lingvistica de comunicare in limbi straine - limba engleza/franceza/spaniola/germana, se stabileste cel putin nivelul de complexitate B1, iar pentru alte limbi straine se stabileste orice nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In cazul in care pentru functia publica analizata se identifica competente digitale, rubricile corespunzatoare din documentul prevazut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completeaza cu informatii detaliate si cu nivelul de complexitate solicitat conform art. 11 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Pentru competentele specifice identificate conform art. 11 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se stabileste nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (5) din aceeasi anexa.

Art. 15. – (1) Pentru avizarea competentelor specifice, autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii, transmit Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in vederea avizarii, documentele prevazute la art. 30 alin. (3) din anexa nr. 8 la aceeasi ordonanta.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) trebuie sa poarte numele si prenumele, functia detinuta si semnatura conducatorului autoritatii sau institutiei publice solicitante. Acestea se transmit Agentiei Nationale a Functionarilor Publici in conditiile prevazute la art. 30 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prevederile art. 30 alin. (21) din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.

Art. 16. – Ulterior obtinerii avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a incarca competentele specifice avizate in cuprinsul sectiunii dedicate in acest scop din instrumentele informatice puse la dispozitie de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici.

Art. 17. – Dupa primirea avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici privind stabilirea competentelor specifice, fisa postului standardizata se completeaza cu competentele generale si competentele specifice, in conditiile prevazute la art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 18. – In aplicarea prezentei metodologii, Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate elabora indrumari metodologice, pe care le pune la dispozitia autoritatilor si institutiilor publice prin publicarea pe pagina sa de internet.

Art. 19. – Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta metodologie (se regasesc in documentul Word si PDF care pot fi descarcate in partea de sus)
23 Feb 2024

x