Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 16 Iunie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

Noutati legislative 2023

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil

OUG 168/2022, reglementaza, in principal, urmatoarele:
- majorarea salariilor de baza cu 10% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, fara a se depasi valoarea nominala pentru anul 2022, stabilita potrivit anexelor la Legea-cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;
- mentinerea:
  • cuantumului sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022 (exceptiile sunt de stricta interpretare si sunt reglementate expres art. I alin. (5))
  • valorii lunare a indemnizatiei de hrana la nivelul din anul 2022;
  • indemnizatiilor lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • compensarii muncii suplimentare prestata in anul 2023 peste programul normal de lucru cu timp liber corespunzator; (exceptiile sunt de stricta interpretare si sunt reglementate expres – art. II alin.(2));
  • valorii voucherelor de vacanta la 1.450 de lei.
NU se acorda personalului din cadrul institutiilor publice:
  • bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • premii (cu exceptia categoriilor prevazute la art. III alin.(3))
Legislatia nu mai prevede la acest moment interdictia angajarilor in domeniul public, dispozitiile OUG 80/2022 nemaifiind prelungite!
Angajarile in sectorul bugetar, pentru personalul contractual, se realizeaza potrivit HG 1336/2022, acest ultim act normativ abrogand dispozitiile HG 286/2011 si ale HG 497/2010.

Noutatile vizeaza:
•    introducerea posibilitatii de contestare a rezultatului selectiei dosarelor la concursul de angajare;
•    introducerea responsabilitatii personale individuale a membrilor comisiei fata de respectarea
confidentialitatii subiectelor propuse;
•    interviul se poate inregistra si audio/video la solicitarea membrilor comisiei de concurs, cu aprobarea presedintelui comisiei. Inregistrarea video este permisa numai cu acordul scris al candidatilor, obtinut in prealabil, cu respectarea datelor cu caracter personal;
•    se acorda membrilor si secretarilor comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilorau dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
•    este reglementata modalitatea de ocupare, pe perioada determinata, a posturilor contractuale in afara organigramei, aferente gestionarii si implementarii proiectelor cu finantare din fonduri europene nerambursabile si a celor aferente gestionarii si implementarii Planului National de Redresare si Rezilienta, sens in care se propune ca aceste posturi sa se ocupe similar cu ocuparea posturilor temporar vacante, luand in considerare faptul ca incheierea contractelor individuale de munca se realizeaza pe perioada determinata.

De asemenea, din anul 2023 dispozitiile art. 506 din Codul administrativ referitoare la transfer sunt din nou incidente in forma prevazuta in acest act normativ, fara modificarile aduse prin art. I din OUG 116/2022.

Un alt act normativ cu relevanta deosebita in sectorul bugetar este Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 57/2019 privind Codul administrativ, act ce stabileste reguli noi, in principal, in ceea ce priveste:
  • concursul de recrutare a functionarilor publici si derularea proiectului-pilot;
Astfel, in prezent, concursurile de recrutare pentru ocuparea functiilor publice vacante si temporar vacante se desfasoara in conformitate cu prevederile art. 617 si 618 din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor HG 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.

Totodata, la art. 619 din Codul administrativ se prevede ca pentru implementarea dispozitiilor prevazute la art. 467 alin. (3) lit. a) din acelasi act normativ, respectiv pentru etapa de recrutare care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, se instituie un proiect – pilot de organizare a concursului de ocupare a unor functii publice vacante, care urmeaza sa se deruleze de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 619 alin. (10) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare (data intrarii in vigoare a OUG 191/2022, respectiv data de 30.12.2022), pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3) - (9) din acelasi act normativ, respectiv 30.09.2023, conform art. 597 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ, pentru:
a) functiile publice generale de grad profesional debutant din cadrul autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii;
b) functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.

Proiectul-pilot are doua etape:
a) etapa de recrutare, care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, organizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici;
b) etapa de selectie, care consta in verificarea cunostintelor de specialitate si competentelor specifice necesare ocuparii unei functii publice vacante, realizata prin concurs pe post.
  • exceptarea personalului militar, a functionarilor publici cu statut special, a personalului din cadrul institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala prevazut la art. 382 lit.a) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a personalului contractual salariat incadrat in structurile de subordonare centrala ale Ministerului Apararii Nationale, dintre categoriile de personal bugetar despre care se colecteaza date in Sistemul electronic national de evidenta a ocuparii in sectorul public (acet aspect va fi reglementat prin protocoale incheiate intre institutiile din domeniul aparare si ANFP);
  • stabilirea cadrului de competente prevazut in cuprinsul anexei nr. 1 prezinta o abordare unitara pentru functiile publice si tipurile de posturi din administratia publica, avand ca scop armonizarea, clarificarea si facilitarea coordonarii proceselor de resurse umane prin abordarea bazata pe competente. Modelul de cadru de competente generale propus utilizeaza patru niveluri de complexitate a competentelor generale, respectiv: elementar, operational, extins si strategic.
Nivelurile sunt definite tinand cont de modul de utilizare a competentei in raport cu complexitatea muncii si cu impactul organizational sau social pe care il are postul respectiv, fara sa diminueze importanta unei competente fata de celelalte.
Raportat la categoria de functii publice careia i se aplica, nivelul de complexitate al competentei este dat si de adaugarea unor subcompetente competentelor generale de baza.
Cadrele de competente se implementeaza etapizat, intr-o prima etapa doar in procesul de recrutare pentru functiile publice vacante din categoria inaltilor functionari publici si pentru functiile publice de executie, grad profesional debutant, pentru care se organizeaza proiectul-pilot pe ocupare a unor functii publice vacante.
Totodata art. III cuprinde prevederi referitoare la elaborarea si completarea fisei postului standardizata conform prevederilor art.31 din anexa nr. 1 la OUG 191/2022 (anexa nr. 8 la Codul administrativ).
  • verificarea competentelor. Pentru verificarea unitara a competentelor generale a fost reglementat un sistem de notare pe o scala de la 1-5, bazat pe observarea indicatorilor comportamentali aferenti nivelului de complexitate al competentei. Prin modificarile aduse prin OUG 191/2022 a fost reglementat un nivel optim la care competenta se considera a fi dovedita. Au fost reglementate competente specifice necesare pentru exercitarea atributiilor stabilite prin fisa postului a caror dovada se poate face pe baza unor documente ce atesta competenta specifica respectiva sau prin testare printr-o proba suplimentara.
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari publici pentru activitatea desfasurata pana la 31 decembrie 2024 se face pana la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 398 si ale anexei nr. 6 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici de executie si de conducere care ocupa functii publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), pentru activitatea desfasurata pana la 31 decembrie 2024, se face pana la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 485 si ale anexei nr. 6 la OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

In vederea implementarii prevederilor art. 619 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul adminsitrativ, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a OUG 191/2022 (30.12.2022 data intrarii in vigoare), autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) au obligatia de a stabili un minimum de 10% din numarul total al functiilor publice de executie vacante pentru functiile publice de executie vacante de grad profesional debutant, in conditiile prevazute la art. 409 alin. (3) lit. b) si, dupa caz, lit. c) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.

In acest caz, avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este prealabil si obligatoriu si se emite in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data primirii documentelor cuprinse in lista prevazuta la art. 402 alin. (4) din aceeasi ordonanta de urgenta.

Avand in vedere dispozitiile art. 538 alin. (2) din Codul administrativ, semnalam ca noul model al contractului individual de munca, aprobat prin OMSS 2171/2022, se aplica si se implementeaza si la nivelul institutiilor publice, pentru personalul contractual.
 
27 Ian 2023

x