Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 18 Aprilie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

Noutati in domeniul gestionarii situatiilor de risc! Obligatii ce incumba autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil

Intrebare: Ce analizeaza managementul tipului de risca?


Raspuns:
In Monitorul Oficial nr. 615 din 11 august 2016, a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc, care intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, respectiv incepand cu data de 26 august 2016, act normativ care reglementeaza asigurarea, la nivel national, a managementului tipurilor de risc, si conditiile de desemnare si competentele comandantului actiunii si comandantului interventiei.
 
In intelesul acestei hotarari, managementul tipurilor de risc implica:
a) identificarea tipurilor de risc si a riscurilor asociate;
b) stabilirea autoritatilor responsabile, pe tipuri de risc;
c) stabilirea domeniilor de actiune ale autoritatilor responsabile, pentru prevenirea, pregatirea si raspunsul la eveniment si refacerea/reabilitarea situatiei, precum si repartizarea functiilor de sprijin.
 
Managementul tipului de risc, repartizat pe domenii de actiune, intra in sarcina autoritatilor responsabile care au obligatia sa asigure:
a) prevenirea - ansamblul actiunilor desfasurate de autoritatile responsabile, care vizeaza identificarea, evaluarea si reducerea riscurilor de producere a situatiilor de urgenta, in scopul protejarii vietii, mediului si bunurilor impotriva efectelor negative ale acestora;
b) pregatirea - ansamblul de măsuri si actiuni prealabile, subsumate activitatilor de prevenire si raspuns, cu caracter permanent, desfasurate de autoritatile responsabile;
c) raspunsul - ansamblul actiunilor desfasurate de autoritatile responsabile pentru planificarea, organizarea, coordonarea si conducerea operationala a capabilitatilor implicate in actiunile de interventie operativa pentru limitarea si inlaturarea efectelor negative ale situatiei de urgenta, pana la restabilirea starii provizorii de normalitate;
d) investigarea/evaluarea post-eveniment - ansamblul actiunilor desfasurate de autoritatile responsabile pentru stabilirea si cuantificarea efectelor, cauzelor si circumstantelor care au determinat producerea situatiei de urgenta sau evenimente asociate acesteia;
e) refacerea/reabilitarea - ansamblul masurilor si actiunilor planificate, prioritizate si desfasurate ca urmare a procesului de investigare/evaluare post-eveniment pentru restabilirea starii de normalitate.
 
Astfel, responsabilitatile concrete ale autoritatilor responsabile pe domenii de actiune si tipuri de risc sunt stabilite in cuprinsul anexei nr. 1 la hotarare.
Din aceasta perspectiva, facem mentiunea ca autoritatile responsabile, pe tipuri de risc, sunt:
a) autoritatile si organele de specialitate ale administratiei publice centrale, inclusiv structurile teritoriale aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea acestora;
b) autoritatile administratiei publice locale;
c) operatorii economici titulari de autorizatie.
 
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are responsabilitatea sa elaboreze, cu avizul Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne si sa aprobe prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I:
a) Structura-cadru a planului de pregatire in domeniul situatiilor de urgenta;
si
b) Structura-cadru a regulamentului de gestionare a situatiei de urgenta
 
Autoritatile responsabile cu rol secundar pot elabora la randul lor regulamente, proceduri sau instructiuni proprii, prin care se detaliaza modul de indeplinire a activitatilor prevazute la art. 6 alin. (1) din hotarare, care se aproba de conducatorii acestora.
In plus, pentru fiecare tip de risc, respectiv: cutremure, epidemii, inundatii, accident nuclear si/sau radiologic si incendii de padure, care au un impact major asupra comunitatilor, mediului si populatiei, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are obligatia sa elaboreze, cu avizul Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, o conceptie nationala de raspuns, cu sprijinul celorlalte autoritati responsabile implicate in asigurarea conducerii si interventiei operative in cadrul actiunilor de raspuns.
 
La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti, precum si al celorlalte unitati administrativ-teritoriale, prin grija structurilor teritoriale aflate in subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autoritatilor responsabile, se elaboreaza planuri de actiune pe tipuri de risc, care se aproba de presedintele comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta.
 
De asemenea, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a respectivei hotarari se elaboreaza:
a) ordinul pentru aprobarea structurii-cadru a planului de pregatire in domeniul situatiilor de urgenta, prevazut la art. 7 alin. (3);
b) ordinul pentru aprobarea structurii-cadru a regulamentului de gestionare a situatiei de urgența, prevazut la art. 8 alin. (2).
 
In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1) lit. b) se elaboreaza regulamentele de gestionare a situatiilor de urgenta, prevazute la art. 8 alin. (1).
In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari se elaboreaza planurile de actiune prevazute la art. 10.
In termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari se elaboreaza conceptiile nationale de raspuns prevazute la art. 9 alin. (2).
 
Dupa cum se poate observa, de la data intrarii in vigoare a acestor prevederi legale, autoritatile si institutiile publice au sarcina de a se pune la punct cu noile reglementari in domeniu, sa constientizeze rolul pe care il au, pe tipuri de risc, si sa dispuna toate masurile care se impun pentru gestionarea eficienta a situatiilor de risc.
valabil la 04 Ian 2017

Intrebari similare din categoria Institutii publice

Sep032020

Trecerea bunurilor din domeniul public in domeniul privat al autoritatii publice locale

de Adina Popescu valabil la 03 Sep 2020
Intrebare: Va rugam sa ne precizati metodologia actualizata conform legislatiei in vigoare, privind trecerea bunurilor din domeniul public in domeniul privat al autoritatii publice locale.
Aug022016

Responsabilitatii fiscal-bugetare

de Portal Institutii Publice valabil la 02 Aug 2016
Intrebare:
x