Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

Incadrare eronata personal institutii publice

Raspuns oferit de Adina Popescu
Adina Popescu
consilier juridic

Intrebare: 1. Domnul X

- A fost angajat prin concurs cu data de 08.10.2003 pe functia contractuala de executie de inspector debutant (nivel studii S) desi a absolvit colegiu (nivel studii SSD).

- A fost promovat si apoi mentinut pe functia contractuala de inspector de specialitate gradul III (nivel studii S) pana la data de 06.09.2010 cand este numit in functia publica de inspector, clasa I, grad profesional principal, prin transformarea functiei contractuale.

- Conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 188/ 1999, republicata, functiile publice se impart in 3 clase, definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:

a) clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;

b) clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma;

- Consideram ca domnul X a fost incadrat in mod gresit pe studii superioare de lunga durata desi a absolvit studii superioare de scurta durata.

- Incadrarea gresita a determinat si stabilirea salariului de baza in mod eronat.

Se poate realiza reincadrarea in functie publica de clasa a II-a si care este modalitatea?

Pentru perioada in care a beneficiat de salariul corespunzator functiei publice de clasa I se poate imputa diferenta de drepturi dintre clasa I si clasa a II-a?



2. Doamna Y

- La data de 19.01.2004 doamna Y a fost incadrata, prin concurs, in functia contractuala de executie de inspector debutant ( nivel de studii S).

- La data de 07.12.2004 prin act administrativ doamna Y a fost numita in functia de Sef Serviciu ……, pe o perioada determinata, pana la organizarea si desfasurarea concursului .

-  Incepand cu data de 01.12.2007 prin act administrativ se numeste in functia publica de consilier, clasa I, grad profesional principal, treapta 2, prin transformarea functiei contractuale in functie publica.

- Totodata, in cuprinsul actului administrativ sus mentionat, la art. 2 este specificat ca ,,doamna Y indeplineste functia de sef serviciu”, fara sa fi dat examen de promovare.

Cum se poate remedia situatia din punct de vedere juridic si financiar?


Raspuns: Potrivit prevederilor art. 111 alin. (1) din Legea 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare  autoritatile si institutiile publice care au prevazute in statele de functii posturi de natura contractuala, care presupun exercitarea unor atributii dintre cele prevazute la art. 2 alin. (3), au obligatia de a stabili functii publice in conditiile art. 107. Astfel, conform prevederilor art. 107 alin. (1) din lege, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici avizul privind functiile publice in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) stabilirea sau modificarea structurii de functii publice pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de catre conducatorul acesteia ori prin hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local, pe baza activitatilor prevazute la art. 2 alin. (3);
b) modificarea calitatii posturilor, potrivit art. 111 alin. (1) sau (5);
c) reorganizarea activitatii autoritatii sau institutiei publice.
De asemenea, precizam ca ocuparea functiilor publice se realizeaza in deplina concordanta cu prevederile legale incidente in domeniu, respectiv in principal in concordanta cu prevederile Legii 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest context, precizam ca, potrivit prevederilor legale mentionate ocuparea si incadrarea persoanelor pe anumite functii publice trebuie realizata strict in conditiile prevazute de lege.
Astfel, intrucat legea stabileste in mod expres atat categoriile de functii publice, cat si nivelul studiilor necesare ocuparii acelei functii, precum si faptul ca, ocuparea functiilor publice se realizeaza pe baza de concurs sau examen, apreciem ca orice act administrativ emis cu incalcarea legii este lovit de nulitate.
Astfel, in situatiile mentionate de dvs, apreciem ca la momentul transformarii posturilor de natura contractuala in functii publice trebuia solicitat avizul ANFP si organizat concurs/examen, in conditiile legii. In lipsa ocuparii unei functi publice fara respectarea prevederilor legale apreciem ca se impune revocarea actelor administrative emise cu incalcarea prevederilor legale si repunerea persoanelor in cauza pe functiile detinute anterior.
Totodata, in aceasta situatie apreciem ca, trebuie realizata o nota justificativa de catre persoana care a constatat aceste deficiente in care sa se prezinte situatia de fapt, prevederile legale ce au fost incalcate, consecintele juridice, precum si propunerile de remediere a deficientelor constatate. Aceasta nota trebuie sa fie aprobata de conducerea unitatii si trebuie sa contina si solicitarea de control adresata ordonatorului dvs.principal de credite si Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in calitate de institutie care are responsabilitatea monitorizarii si controlarii modului de aplicare a legislatiei privind functia publica si functionarii publici in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si care poate face inclusiv propuneri de eliberare din functie a persoanelor care ocupa functii publice fara respectarea prevederilor legale in domeniul functiei publice si atacarea ordinelor in contenciosul administrativ.
In temeiul notei aprobate, departamentul de resurse umane, in calitate de structura responsabila cu gestionarea activitatii de resurse umane la nivelul unitatii, va proceda la revocarea actelor administrative ilegal emise si la intocmirea noilor acte administrative de reincadrare a persoanelor in cauza, conform conditiilor cerute de lege.
In ceea ce priveste insa recuperarea drepturilor de natura salariala, apreciem ca acest lucru nu poate fi realizat, intrucat persoanele in cauza, chiar si incadrate in mod eronat au indeplinit atributiile prevazute in fisele postului corespunzatoare posturilor ocupate.
Insa, avand in vedere gravitatea aspectelor constatate si pentru a minimiza riscul contestarii in instanta a ordinelor revocate, apreciem ca extrem de utila solicitarea efectuarii unui control de catre organele competente mentionate si eventual intreprinderea acestor demersuri in urma acestor controale.   
valabil la 22 Oct 2013

Intrebari similare din categoria Angajare

Mar192024

Angajare personal didactic auxiliar. Conditii

de Florentina Buzea valabil la 19 Mar 2024
Intrebare: Suntem unitate de invatamant cu nivel liceal (profil real si uman) cu peste 2.800 de angajati. Dispunem atat de buget local cat si buget de la Inspectoratul Judetean Ilfov. Dorim sa angajam o persoana pe buget local, pe didactic auxiliar pe post de referent de specialitate (cod COR 235106 - Referent de specialitate invatamant) cu timp normal de lucru (8h). Va rugam sa ne comunicati daca legea ne ...
Ian202024

Sef serviciu. Conditii ocupare post

de Nedelcu Alexandra valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Va rugam sa ne transmiteti daca poate ocupa o functie de conducere de EF SERVICIU, o persoana cu functie de executie, care are vechime in specialitate de 15 ani, dar nu a ocupat o functie de conducere?
Nov232023

Angajare paznic

de Florentina Buzea valabil la 23 Nov 2023
Intrebare: La o institutie publica avem organizat paza proprie cu 4 paznici. Putem organiza concurs de angajare daca la 2 dintre acestia le inceteaza contractul de munca? Postul de paznic este post unic?
Nov062023

Limitare indemnizatie viceprimar

de Nedelcu Alexandra valabil la 06 Nov 2023
Intrebare: La stabilirea salariului de incadrare pentru un angajat contractual intr-o institutie publica, se aplica limitarea legala privind valoarea salariului sa nu se depaseasca indemnizatia viceluiprimarului?
Sep182023

Reintegrare salariat. Plata vouchere

de Nedelcu Alexandra valabil la 18 Sep 2023
Intrebare: Urmare a punerii in executare a unei sentinte civile s-a dispus reintegrarea in munca a unui angajat al institutiei (primarie), precum si plata unor despagubiri reprezentand echivalentul salariilor aferente unei perioade de timp. La aceste despagubiri s-au adaugat si cheltuielile de judecata. Intrebare: In aceasta situatie se impune si plata contravalorii voucherelor de vacanta tinand cont de ...
Sep012023

Vechimea in specialitatea studiilor

de Florentina Buzea valabil la 01 Sep 2023
Intrebare: Persoana cu studii superioare, economice, are vechime in specialitatea studiilor de 4 ani si 7 luni, (contabil in instituitie publica) plus 2 ani si 5 luni in care ocupa functia de administrator public, pentru care sunt necesare tot studii economice superioare. Am dori sa stim daca persoana in cauza poate ocupa un post de executie in grad profesioanal superior, respectiv daca cei 2 ani si 5 luni ...
x