Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 30 Iunie 2025 Un produs marca Rentrop&Straton

Incadrare eronata personal institutii publice

Raspuns oferit de Adina Popescu
Adina Popescu
consilier juridic

Intrebare: 1. Domnul X

- A fost angajat prin concurs cu data de 08.10.2003 pe functia contractuala de executie de inspector debutant (nivel studii S) desi a absolvit colegiu (nivel studii SSD).

- A fost promovat si apoi mentinut pe functia contractuala de inspector de specialitate gradul III (nivel studii S) pana la data de 06.09.2010 cand este numit in functia publica de inspector, clasa I, grad profesional principal, prin transformarea functiei contractuale.

- Conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 188/ 1999, republicata, functiile publice se impart in 3 clase, definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:

a) clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;

b) clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma;

- Consideram ca domnul X a fost incadrat in mod gresit pe studii superioare de lunga durata desi a absolvit studii superioare de scurta durata.

- Incadrarea gresita a determinat si stabilirea salariului de baza in mod eronat.

Se poate realiza reincadrarea in functie publica de clasa a II-a si care este modalitatea?

Pentru perioada in care a beneficiat de salariul corespunzator functiei publice de clasa I se poate imputa diferenta de drepturi dintre clasa I si clasa a II-a?



2. Doamna Y

- La data de 19.01.2004 doamna Y a fost incadrata, prin concurs, in functia contractuala de executie de inspector debutant ( nivel de studii S).

- La data de 07.12.2004 prin act administrativ doamna Y a fost numita in functia de Sef Serviciu ……, pe o perioada determinata, pana la organizarea si desfasurarea concursului .

-  Incepand cu data de 01.12.2007 prin act administrativ se numeste in functia publica de consilier, clasa I, grad profesional principal, treapta 2, prin transformarea functiei contractuale in functie publica.

- Totodata, in cuprinsul actului administrativ sus mentionat, la art. 2 este specificat ca ,,doamna Y indeplineste functia de sef serviciu”, fara sa fi dat examen de promovare.

Cum se poate remedia situatia din punct de vedere juridic si financiar?


Raspuns: Potrivit prevederilor art. 111 alin. (1) din Legea 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare  autoritatile si institutiile publice care au prevazute in statele de functii posturi de natura contractuala, care presupun exercitarea unor atributii dintre cele prevazute la art. 2 alin. (3), au obligatia de a stabili functii publice in conditiile art. 107. Astfel, conform prevederilor art. 107 alin. (1) din lege, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici avizul privind functiile publice in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) stabilirea sau modificarea structurii de functii publice pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de catre conducatorul acesteia ori prin hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local, pe baza activitatilor prevazute la art. 2 alin. (3);
b) modificarea calitatii posturilor, potrivit art. 111 alin. (1) sau (5);
c) reorganizarea activitatii autoritatii sau institutiei publice.
De asemenea, precizam ca ocuparea functiilor publice se realizeaza in deplina concordanta cu prevederile legale incidente in domeniu, respectiv in principal in concordanta cu prevederile Legii 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest context, precizam ca, potrivit prevederilor legale mentionate ocuparea si incadrarea persoanelor pe anumite functii publice trebuie realizata strict in conditiile prevazute de lege.
Astfel, intrucat legea stabileste in mod expres atat categoriile de functii publice, cat si nivelul studiilor necesare ocuparii acelei functii, precum si faptul ca, ocuparea functiilor publice se realizeaza pe baza de concurs sau examen, apreciem ca orice act administrativ emis cu incalcarea legii este lovit de nulitate.
Astfel, in situatiile mentionate de dvs, apreciem ca la momentul transformarii posturilor de natura contractuala in functii publice trebuia solicitat avizul ANFP si organizat concurs/examen, in conditiile legii. In lipsa ocuparii unei functi publice fara respectarea prevederilor legale apreciem ca se impune revocarea actelor administrative emise cu incalcarea prevederilor legale si repunerea persoanelor in cauza pe functiile detinute anterior.
Totodata, in aceasta situatie apreciem ca, trebuie realizata o nota justificativa de catre persoana care a constatat aceste deficiente in care sa se prezinte situatia de fapt, prevederile legale ce au fost incalcate, consecintele juridice, precum si propunerile de remediere a deficientelor constatate. Aceasta nota trebuie sa fie aprobata de conducerea unitatii si trebuie sa contina si solicitarea de control adresata ordonatorului dvs.principal de credite si Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in calitate de institutie care are responsabilitatea monitorizarii si controlarii modului de aplicare a legislatiei privind functia publica si functionarii publici in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si care poate face inclusiv propuneri de eliberare din functie a persoanelor care ocupa functii publice fara respectarea prevederilor legale in domeniul functiei publice si atacarea ordinelor in contenciosul administrativ.
In temeiul notei aprobate, departamentul de resurse umane, in calitate de structura responsabila cu gestionarea activitatii de resurse umane la nivelul unitatii, va proceda la revocarea actelor administrative ilegal emise si la intocmirea noilor acte administrative de reincadrare a persoanelor in cauza, conform conditiilor cerute de lege.
In ceea ce priveste insa recuperarea drepturilor de natura salariala, apreciem ca acest lucru nu poate fi realizat, intrucat persoanele in cauza, chiar si incadrate in mod eronat au indeplinit atributiile prevazute in fisele postului corespunzatoare posturilor ocupate.
Insa, avand in vedere gravitatea aspectelor constatate si pentru a minimiza riscul contestarii in instanta a ordinelor revocate, apreciem ca extrem de utila solicitarea efectuarii unui control de catre organele competente mentionate si eventual intreprinderea acestor demersuri in urma acestor controale.   
valabil la 22 Oct 2013

Intrebari similare din categoria Angajare

Mai142025

Modificare organigrama. Conditii

de Florentina Buzea valabil la 14 Mai 2025
Intrebare: In organigrama actuala avem prevazute 25 de posturi pentru angajarea asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav. Am primit o instiintare de la prefectura care ne spune ca avem obligatia angajarii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav indiferent de numarul de posturi prevazut in organigrama. Ceea ce nu inteleg este, daca angajam peste numarul prevazut deja, avem ...
Mai082025

Vacantare post unic

de Ana Bontea valabil la 08 Mai 2025
Intrebare: Teatru, institutie publica de cultura: contractul pe durata determinata (personal contractual), expira la 30.06.2025. Este post unic, se da concurs pentru durata nedeterminata, in luna iunie. Ce lege stipuleaza concret ca nu se impune asteptarea vacantarii postului?
Apr112025

Pregatire si calificare personal cu atributii in domeniul asistentei sociale

de Florentina Buzea valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Este legal ca in cadrul unui compartiment de asistenta sociala din cadrul Primariei sa fie angajati inspectori care nu au pregatire de specialitate, respectiv in domeniul asistentei sociale? Am inteles ca exista o lege care prevede ca aceste persoane sa aiba pregatire in domeniul respectiv. Daca sunt deja angajate persoane care au pregatire in cu totul alt domeniu, este normal sa ocupe functiile ...
Mar292025

Vacantabilitate post

de Florentina Buzea valabil la 29 Mar 2025
Intrebare: Art. VII din OUG 12/2025 prevede o derogare de la art. VII alin. (1) si alin. (5) din OUG 156 din 2024, in sensul ca: in anul 2025, autoritatile si institutiile publice organizeaza concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante si/sau vacantabile ca urmare a aplicarii prevederilor art. 38 alin. 10 din Legea-cadru 153/2017. Ce se intelege prin sintagma vacantabil?
Mar262025

Ocupare post vacant. Derogari

de Florentina Buzea valabil la 26 Mar 2025
Intrebare: In contextul OUG 156/2024, se poate organiza concurs pentru ocuparea unui post de sofer in cadrul Serviciului de Voluntariat Pentru situatii de urgenta - Formatia de Pompieri civili? Mentionam ca postul a fost vacantat in anul 2024, fiind la scos la concurs la sfarsitul anului 2024, dar postul nu a fost ocupat. Problema este ca formatia nu isi poate desfasura activitatea corespunzato cu un om in ...
Mar222025

Ocupare post vacant in anul 2025

de Florentina Buzea valabil la 22 Mar 2025
Intrebare: In luna noiembrie 2024 s-a vacantat un post care a fost scos la concurs imediat in luna decembrie 2024 in baza art. VII, alin. (3) din OUG 115/2023. La concurs nu s-a prezentat niciun candidat. Precizez ca art. VII, alin. (3) din OUG 115/2023 in baza caruia se scoteau la concurs posturile care deveneau vacante in anul 2024 nu este abrogat. Putem sa scoatem inca o data postul la concurs in 2025?
x