Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 28 Martie 2024 Un produs marca Rentrop&Straton

CCR: Legea prin care au fost desfiintate posturile vacante din administratia centrala si locala si concediati zeci de functionari este neconstitutionala

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis ca este neconstitutionala legea prin care a fost redus numarul de posturi vacante din administratia centrala si locala si au fost concediati zeci de functionari publici.

Pe 5 februarie, cu majoritate de voturi, CCR a admis obiectia de neconstitutionalitate fata de Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2013, conform unui comunicat de presa al acestei institutii.

Aceasta OUG stabileste unele masuri privind asigurarea functionalitatii administratiei publice locale si numarul de posturi, precum si reducerea cheltuielilor la institutiile si autoritatile publice din subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor sunt neconstitutionale.

Decizia CCR s-a bazat pe art.115 alin. (6) din Constitutie. Potrivit acestei prevederi constitutionale, "ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica".

Obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea OUG nr. 77/2013 a fost formulata de un numar de 61 de deputati apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului Democrat - Liberal si Partidul Poporului - Dan Diaconescu.

OUG 77/2013 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 393, din 29 iunie 2013, data la care a intrat in vigoare. De asemenea, legea pentru adoptarea acestei ordonante a fost adoptata de Parlament in decembrie 2013.

Decizia CCR de pe 5 februarie va intra in vigoare in momentul publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

Unele institutii au trebuit sa-si reduca numarul de posturi cu 4%, in functie de propria analiza.

Potrivit OUG 77/2013, la data intrarii in vigoare a acesteia au fost desfiintate posturile vacante la: ministere;

-institutiile si autoritatile publice aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor, indiferent de modul de finantare;

-institutiile si autoritatile publice finantate integral sau partial din bugetul asigurarilor sociale de stat si/sau din bugetele fondurilor speciale;

-institutiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Mai mult, aceste institutii si autoritati publice au fost obligate sa isi modifice structurile functionale, astfel incat numarul total al functiilor de conducere sa fie de maximum 12% din numarul total al posturilor aprobate, se mentioneaza in OUG 77/2013.

In plus, institutiile au fost obligate sa aplice OUG 77/2013 in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.

"Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, toate institutiile si autoritatile publice pot ocupa prin concurs/examen posturi conform principiului: , respectiv la un post ocupat devenit vacant, un post ocupat. Prin exceptie, autoritatile si institutiile publice pot aplica principiul anterior, dupa reorganizarea institutiilor si autoritatilor administratiei publice", se mai scrie in OUG 77/2013.

Reducerea de posturi nu a fost obligatorie urmatoarele cazuri:

a) posturile vacante determinate ca diferenta intre numarul posturilor corespunzator categoriei unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale prevazute in anexa nr. 1 si numarul posturilor ocupate, stabilit potrivit prevederilor pct. 1 din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si pentru stabilirea unor masuri financiare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 13/2011, cu modificarile ulterioare, precum si posturile vacante din compartimentele autoritatilor administratiei publice locale pentru care au fost stabilite posturi potrivit prevederilor pct. 2-4 din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 13/2011, cu modificarile ulterioare;

b) posturile vacante unice din cadrul institutiilor publice locale, definite ca acele posturi ale caror atributii, prin continutul si natura lor sau prin responsabilitatile stabilite, nu se regasesc intr-o alta componenta functionala;

c) posturile vacante pentru care au fost incepute procedurile de ocupare, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, precum si posturile vacante ocupate temporar la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;

d) posturile vacante din unitatile si institutiile de invatamant si cercetare, unitatile sanitare, unitatile de asistenta sociala si unitatile de asistenta medico-sociala, Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca si cabinetele de expertiza medicala din cadrul caselor teritoriale de pensii;

e) posturile vacante a caror ocupare a fost aprobata potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2013 nr. 5/2013;

f) posturile vacante aferente functiilor de demnitate publica si celor asimilate acestora, functiilor de primar, de viceprimar, de presedinte/vicepresedinte al consiliului judetean, inclusiv cele aferente cabinetelor acestora;

g) posturile vacante aferente functiilor publice de conducere generale, specifice sau cu statut special, cele aferente categoriei inaltilor functionari publici, precum si cele aferente functiilor militare de conducere, cele de secretar al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale si de administrator public, precum si posturile vacante de conducere pentru personalul contractual;

h) posturile vacante din cadrul Ministerului Apararii Nationale, care sunt stabilite in conformitate cu procesul de planificare a apararii la nivel national, cu standardele NATO si legislatia in vigoare;

i) posturile vacante din structurile operative ale Ministerului Afacerilor Interne, precum si cele necesare incadrarii, in conditiile legii, a promotiei de ofiteri, subofiteri, agenti de politie, maistri militari si functionari publici cu statut special din anul 2013 de catre Ministerul Afacerilor Interne si Administratia Nationala a Penitenciarelor;

j) posturile vacante din structurile sau institutiile nou-infiintate in cadrul ori in subordinea institutiilor si autoritatilor publice din administratia publica centrala, care au atributii noi, stabilite prin acte normative, a caror infiintare s-a aprobat in anul 2013, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, daca acestea s-au infiintat prin reorganizarea altor structuri sau institutii publice deja existente, precum si posturile vacante din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si structurile din subordinea acestora, care se reduc conform procesului de reorganizare a acestora;

k) posturile vacante din cadrul Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, Serviciului Exterior al Ministerului Afacerilor Externe si din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice si al structurilor din subordinea acesteia;

l) posturile vacante din cadrul autoritatilor de management si organismelor intermediare, agentiilor de plata subordonate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, care gestioneaza fonduri externe nerambursabile; m) posturile vacante unice din cadrul unitatilor subordonate/in coordonarea/sub autoritatea ministerelor si a celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, definite ca acele posturi ale caror atributii, prin continutul si natura lor sau prin responsabilitatile stabilite, nu se regasesc intr-o alta componenta organizatorica.

In plus, prin OUG 77/2013, a fost dispusa reducerea a 4% din totalul posturilor ocupate in urmatoarele institutii:

-Ministerul Agriculturii,

-Ministerul Afacerilor Interne, inclusiv prefecturile,

-Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice,

-Ministerul Economiei,

-Ministerul Educatiei Nationale,

-Ministerul Finantelor Publice,

-Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice

-Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice,

-Ministerul Sanatatii,

-Ministerul Transporturilor

-Secretariatul General al Guvernului.

De asemenea, potrivit OUG 77/2013, institutiile mentionate mai sus trebuiau sa stabileasca numarul de posturi care se reduc in aparatul propriu si/sau in institutiile si autoritatile din subordine, sub autoritate, in coordonare sau finantate prin bugetul acestora, in conformitate cu analizele proprii, astfel incat sa reflecte reducerea cu 4% a numarului total de posturi ocupate.

sursa:avocatnet.ro
06 Feb 2014

x