Ultimele acte normative introduse in PortalInstitutiiPublice.ro
Mai052019
Protectia datelor cu caracter personal
de Portal Institutii Publice
05 Mai 2019
In 27 aprilie 2016 a fost adoptat Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Acest Regulament a devenit aplicabil in toate Statele Membre ...
Mai052019
Protectia avertizatorilor
de Portal Institutii Publice
05 Mai 2019
Avertizorii – adesea priviti ca „dizidenti organizationali” – sunt persoanele aflate in raport de subordonare (raport de munca sau de serviciu) cu organizatia care, luand la cunostinta acte sau fapte imorale sau ilegale savarsite de catre aceasta sau de catre membri ai acesteia, comunica aceste informatii organelor abilitate.
Avertizorii incalca astfel obligatia implicita de fidelitate ...
Mai052019
Raport asupra sistemului de control intern manageral
de Portal Institutii Publice
05 Mai 2019
Entitatea publica ...................
Nr. ...../data .....
Conducatorul entitatii publice,
.....................................................
(functia/numele si prenumele/semnatura si stampila)
...
Mai042019
Lista standardelor de control intern managerial la entitatile publice
de Portal Institutii Publice
04 Mai 2019
a) Mediul de control
– Standardul 1 – Etica si integritatea
– Standardul 2 – Atributii, functii, sarcini
– Standardul 3 – Competenta, performanta
– Standardul 4 – Structura organizatorica
b) Performante si managementul riscului
– Standardul 5 – Obiective
– Standardul 6 – Planificarea
– Standardul 7 – Monitorizarea performantelor
– Standardul 8 – ...
Mai042019
Scopul si definirea standardelor de control intern managerial
de Portal Institutii Publice
04 Mai 2019
1. Standardele de control intern managerial definesc un minimum de cerinte generale de management pe care toate entitatile publice trebuie sa le urmeze.
2. Scopul standardelor de control este de a crea un model de control intern managerial uniform si coerent care sa permita comparatii intre entitati de acelasi fel sau in cadrul aceleiasi entitati, la momente diferite, si sa faca posibila ...
Mai042019
Scopul si definirea standardelor de control intern managerial
de Portal Institutii Publice
04 Mai 2019
1. Standardele de control intern managerial definesc un minimum de cerinte generale de management pe care toate entitatile publice trebuie sa le urmeze.
2. Scopul standardelor de control este de a crea un model de control intern managerial uniform si coerent care sa permita comparatii intre entitati de acelasi fel sau in cadrul aceleiasi entitati, la momente diferite, si sa faca posibila ...
Mai042019
Consideratii generale privind conceptul de control intern managerial
de Portal Institutii Publice
04 Mai 2019
1. Organizarea sistemului de control intern managerial al oricarei entitati publice are in vedere realizarea a trei categorii de obiective, care pot fi grupate astfel:
a) obiective operationale – cuprind obiectivele legate de scopurile entitatii publice, cu privire la eficacitatea si eficienta functionarii acesteia, respectiv de utilizarea in conditii de economicitate, eficienta si ...
Mai032019
Procedura de control intern managerial. Cadru normativ
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
I. Cadrul normativ de reglementare a sistemului de control intern/managerial a fost inlocuit!
In temeiul art. 5 alin. (21) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 11 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor masuri de ...
Mai032019
Pensia de invaliditate
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca, din cauza:
accidentelor de munca si bolilor profesionale, conform legii;
neoplaziilor, schizofreniei si SIDA;
bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca.
Beneficiaza de pensie de invaliditate, in conditiile mentionate anterior, ...
Mai032019
Pensia anticipata
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Pensia anticipata este o varietate a pensiei pentru limita de varsta. Ea se cuvine:
cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare,
lersoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel putin 8 ani mai mare decat stagiul complet de cotizare prevazut de prezenta lege.
Atat pentru pensia anticipata, cat si pentru cea anticipata partiala, stagiul complet de ...
Mai032019
Pensionarea pentru limita de varsta
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
1. Stagiul de cotizare
Pensia pentru limita de varsta se acorda la implinirea unei anumite varste, pentru tot restul vietii beneficiarului. in pofida denumirii acestei pensii, conditia varstei nu este suficienta, ci trebuie sa fie indeplinita si conditia stagiului minim de cotizare.
Stagiul de cotizare este compus din perioada de activitate salariata in care s-a datorat CAS, la care se ...
Mai032019
Pensionarea in sectorul bugetar
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Pensionarea este reglementata prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial nr. 852 din 20 decembrie 2010, cu completarile si modificarile ulterioare (cea mai recenta modificare fiind introdusa prin Legea nr. 37/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 131 din 12 martie 2013).
Legea produce efecte si asupra raporturilor de munca, prin aceea ca ...
Mai032019
Promovarea. Cazul functionarilor publici
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
1. Etapele concursului/examenului de promovare
Promovarea funcționarilor publici este reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial nr. 530 din 14 iulie 2008.
Potrivit acestei reglementari, promovarea reprezinta modalitatea de dezvoltare a carierei ...
Mai032019
Ore suplimentare. Cazul sectorului de aparare, ordine publica si siguranta nationala
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Ca regula, in sectorul bugetar orele suplimentare nu se platesc, ci se compenseaza cu timp liber corespunzator.
ATENTIE!
Prin exceptie, orele suplimentare prestate de angajatii in sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala se pot plati incepand cu 1 iulie 2014.
Aceasta exceptie este consacrata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2014 pentru modificarea ...
Mai032019
Orele suplimentare. Cazul functionarilor publici
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Reglementarea orelor suplimentare in cazul functionarilor publici este similara cu cea aplicabila personalului contractual.
Reglementarea orelor suplimentare de catre functionarii publici a parcurs urmatoarea evolutie:
1. Art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 prevedea ca, pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii sau institutiei publice peste durata normala a ...
Mai032019
Ore suplimentare. Regimul special al angajatilor bugetari
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Potrivit art. 18 din Legea nr. 284/2010 – Legea-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial, nr. 877 din 28 decembrie 2010, pentru munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de ...
Mai032019
Ore suplimentare. Norme generale
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Pentru angajatii cu norma intreaga, durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
Potrivit art. 120 din Codul muncii, munca prestata in afara acestei durate normale a timpului de munca saptamanal este considerata munca suplimentara.
Regimul juridic al orelor suplimentare este stabilit prin norme imperative, a caror nerespectare se sanctioneaza ...
Mai032019
Particularitati ale muncii de noapte in sectorul bugetar
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, prevede ca personalul care, potrivit programului normal de lucru, isi desfasoara activitatea intre orele 22,00 si 6,00 beneficiaza, pentru orele lucrate in acest interval, de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de ...
Mai032019
Drepturile salariatilor de noapte
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Noaptea reprezinta perioada destinata, de regula, odihnei si recuperarii fizice si psihice, de aceea Codul muncii stabileste in cazul salariatilor care presteaza cel putin 3 ore de munca de noapte câteva reguli menite sa le asigure sanatatea si securitatea:
Potrivit art. 126 din Codul muncii, salariatii de noapte beneficiaza:
a) fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata ...
Mai032019
Durata muncii de noapte
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Durata normala a timpului de lucru, pentru salariatul de noapte, nu va depasi o medie de 8 ore pe zi, calculata pe o perioada de referinta de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea prevederilor legale cu privire la repausul saptamanal. Aceasta perioada de referinta nu se confunda cu perioada de referinta în calculul timpului total de munca (durata normala + ore suplimentare = 48 ...
Mai032019
Munca de noapte. Reglementare
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Reglementarea muncii de noapte a aparut din necesitatea de a stabili cu claritate limitele in care institutia le poate solicita salariatilor sai sa presteze munca in timpul noptii, precum si drepturile de sanatate si securitate suplimentare, prestatiile banesti ce trebuie asigurate acestora, ca o contraprestatie pentru efortul suplimentar depus.
Munca de noapte este munca prestata intre orele ...
Mai032019
Incompatibilitati in domeniul sanatatii
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
O categorie aparte de incompatibilitati o formeaza cea din domeniul sanatatii, deoarece in acest caz nici nu sunt avuti in vedere doar salariatii bugetari, ci toate categoriile de angajati. De aceasta data incompatibilitatile, sunt menite sa evite riscul de conflicte de interese atât in activitatea de management spitalicesc, cât si in activitatea medicala propriu-zisa. Astfel, potrivit ...
Mai032019
Incompatibilitatea functionarilor publici
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Pana in 2011, functionarii publici nu puteau desfasura nicio alta activitate, cu exceptia celei in invatamantul superior.
Art.96 alin. (1) din Legea nr. 161/2003 a fost modificat prin Legea nr. 284/2010 incepand cu 1 ianuarie 2011, iar in teza a II-a se prevede astazi ca functionarii publici, functionarii publici parlamentari si functionarii publici cu statut special pot exercita functii sau ...
Mai032019
Incompatibilitati generale/speciale in sectorul bugetar
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
In cazul incompatibilitaților generale, angajatului respectiv i se interzice desfasurarea oricarei alte activitati. Fac in general exceptie functiile didactice din invatamantul superior si uneori si cele din cercetare, care se pot cumula cu orice alta activitate sau functie publica.
Exemple
Potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata in ...
Mai032019
Incetarea raportului de munca
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
1.Incetarea de drept
Raportul de serviciu inceteaza de drept:
la data decesului functionarului public;
la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a mortii functionarului public;
la data pierderii capacitatii de exercitiu;
prin renuntarea sau pierderea cetateniei romane;
la data la care nu mai indeplineste conditiile de studii prevazute de lege pentru ...
Mai032019
Anularea deciziei de incetare a raportului de munca. Consecinte
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
In cazul in care instanta constata ca incetarea contractului de munca a fost efectuata in mod netemeinic sau nelegal, concedierea se anuleaza. Ce consecinte produce pentru institutie aceasta anulare?
Mai intai, se va considera ca salariatul nu a fost niciodata concediat. El va avea dreptul sa primeasca despagubiri egale cu salariul la care ar fi avut dreptul daca ar fi continuat sa execute ...
Mai032019
Procedura contestarii deciziei de incetare a contractului de munca. Termenul de contestare
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Procedura contestarii unei decizii de incetare a contractului de munca poate fi gasita in:
– Legea dialogului social nr. 62/2011, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 2/2013 privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial nr. 89 din ...
Mai032019
Contestarea incetarii raportului de munca. Temeiuri de contestare
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Orice incetare a contractului de munca va putea face obiect al contestarii din partea salariatului. De aceea, atat la elaborarea deciziei de concediere, ca si in ipoteza acordului de incetare a contractului de munca in temeiul art. 55 lit. b), cat si la decizia de incetare de drept – va trebui avuta in vedere necesitatea respectarii prevederilor legale, atat sub aspect formal, cat si pe ...
Mai032019
Incetarea raportului de munca
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Incetarea raporturilor de munca este reglementata in mod diferit in raport cu incetarea raporturilor de serviciu; asadar in fiecare institutie publica trebuie mai intai facuta distinctia dintre personalul contractual si functionarii publici.
Cat priveste personalul contractual, a caror incetare a contractelor de munca intervine potrivit Codului muncii, deosebim:
1) Incetarea de drept, in ...
Mai032019
Situatii in care se inceteaza calitatea de rezident
de Portal Institutii Publice
03 Mai 2019
Potrivit legii, calitatea de rezident inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la data finalizarii programului de pregatire in rezidentiat, certificata de catre coordonatorul sau directorul de program de rezidentiat, in baza Carnetului de rezident si a Caietului de monitorizare a pregatirii rezidentului;
b) pe durata pregatirii, pentru oricare dintre cazurile de incetare a contractului ...